21. Marketing, základy podvojného účetnictví
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Marketingové prostředí
Všechny prvky a vztahy, které nějakým způsobem ovlivňují úspěšnou existenci podniku na trhu.
Důležité je marketingové prostředí:
Poznat ho
Aktivně hledat informace o prostředí
Slouží k tomu marketingový informační systém
Naše připravenost na změny
Základ úspěchu
Dvojí charakter změn: a) pomalé
- dají se předvídat, změny většího rozsahu
b) šoky
- změny náhlé, přinášejí příležitosti i hrozby
Vnitropodnikové prostředí
Vlivy z hlediska místa:
Vlivy vnitřní – uvnitř podniku, jsou ovlivnitelné managementem podniku = vnitropodnikové prostředí
Důležitá je koordinace = vzájemná spolupráce mezi jednotlivými odděleními firmy – základ musí vycházet z koncepčního vedení marketingové strategie
Vnější vlivy
přicházející z mikroprostředí - ty prvky a vztahy, které jsou těsně kolem nás a mají na nás bezprostřední vliv = marketingové mikroprostředí (obchodní partneři, zákazníci, konkurence)
přicházející z makroprostředí - vnější prostředí = marketingové makroprostředí – je dané, nemůžeme na něho moc působit a působí na všechny prvky mikroprostředí - společenské síly (ekonomické vlivy, technologické vlivy, přírodní prostředí, demografické vlivy, politicko-právní vlivy, sociálně-kulturní vlivy)
Marketingové mikroprostředí
Obchodní partneři, zákazníci, konkurence
Ty prvky, které jsou těsně kolem podniku
Mají na podnik bezprostřední vliv
Dodavatelé
Všechny firmy i jednotlivci, kteří vlastní zdroje potřebné pro výrobu dané firmy
Důležitý je výběr dodavatelů, ne vždy záleží na ceně, důležitá je také spolehlivost, kvalita, vzdálenost, jméno dodavatele…..
Marketingový prostředníci
Obchodníci (maloobchod, velkoobchod, agenti), dopravci, banky, pojišťovny
Obchodníci, dopravci, pojišťovny
Prvky okolí, které se podílejí na nabízení prodeji a přesunu zboží ke konečnému spotřebiteli
Zákazníci
Koneční zákazníci – kupují výrobek pro osobní spotřebu
Výrobní zákazníci – pro použití ve výrobním procesu
Překupníci - kupují výrobky, aby je dále prodali a měli zisk
Vládní zákazníci – vláda, vládní úřady a instituce, kupují zboží pro svoji spotřebu nebo proto, aby je předali tomu, kdo je potřebuje
Zahraniční zákazníci – zahrnují všechny předchozí kategorie, mohou mít rozdílné potřeby a přání, záleží na tradicích
Konkurence
Podnik má vždy konkurenci
Konkurent je každý, kdo se uchází o peníze našich potencionálních zákazníků
Ten, kdo uspokojuje stejnou potřebu
Snažit se být lepší než konkurent
Musíme konkurenci poznat, identifikovat jí
Jakou má strategii chování
Jak na něj
Veřejnost
Všechny skupiny či jednotlivci, kteří mohou mít teď či v budoucnu vliv na schopnosti podniku dosáhnout svých cílů
Finanční veřejnost – skupiny, které ovlivňují dostupnost finančních zdrojů pro podnik (banka, akcionáři, investoři)
Sdělovaní prostředky – jsou důležité proto, že vytvářejí veřejné mínění o podniku, velké podniky mají funkci tiskového mluvčího, který informuje o pozitivních změnách
Vláda – ten, kdo vytváří zákony, předpisy, pravidla hry, podnik se v nich musí naučit pohybovat a využít je ve svůj prospěch, podnik se snaží ovlivňovat i chování vlády - volby poslanců
Místní veřejnost – všichni lidé, kteří bydlí v okolí podniku, snaha o dobré vztahy s ní, snaha podniku podporovat místní okolí (sponzorování akcí)
Všeobecná veřejnost – nerozlišení lidé v okolí podniku, např. různé zákaznické skupiny, ochránci životního prostředí, akce za bezpečnost výrobků
Lidé v podniku – je důležité získat si své zaměstnance pro kladný postoj k podniku, motivace pracovníků, jsou nejlevnější reklamou a svým postojem dělají firmě dobré jméno