21. Marketing, základy podvojného účetnictví
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
5 podmínek, aby mohla směna proběhnout:
Musí být alespoň dvě strany.
Každá strana má něco, co by mohlo mít hodnotu pro druhou stranu.
Každá strana je schopná komunikace a dodání.
Každá strana má svobodu přijmout nebo odmítnout nabídku.
Každá strana se domnívá, že je odpovídající nebo žádoucí jednat s druhou stranou.
Zda se směna skutečně uskuteční, závisí na tom, mohou-li se obě strany dohodnout na podmínkách směny.
Jestliže je dosaženo dohody, říkáme, že se uskutečnila transakce
Aby vztahy mezi oběma stranami byly marketingové musí být férové a výhodné pro obě strany.
Trh
Trh se skládá ze všech potenciálních zákazníků sdílejících zvláštní potřebu nebo požadavek, kteří by mohli být ochotni a schopni se účastnit směny, aby uspokojili tuto potřebu či požadavek.
Z makroekonomického hlediska
Souhrn všech vztahů mezi výrobci, zprostředkovateli a uživateli zboží a služeb
Z mikroekonomického hlediska
Souhrn lidí, kteří jsou potencionálními zákazníky, kteří mají potřeby a požadavky, kteří jsou schopni a ochotni provést změnu.
Marketer (trhovec)
Účastník trhu, který vyhledává směnu aktivněji než ostatní účastníci.
Základní podnikatelské koncepce
Výrobní koncepce (1910 – 1920)
Vychází z toho, že zákazník chce výrobek, který je dobře dosažitelný a s nízkými náklady
Nízkých nákladů dosáhli účinnější technologické postupy (pásová výroba)
Podmínky pro výskyt a uplatnění výrobní koncepce
Poptávka převyšuje nabídku
Při snížení výrobních nákladů je výrobek levnější, tím mohu zvýšit objem výroby a rozšířit trh
Hlavní problém
Řízení je necitlivé k zákazníkovi
Nerespektuje zákazníka
Výrobková koncepce (1920 – 1930)
Vychází z toho, že zákazník chce výrobek kvalitní, propracovaný a je i ochoten dát více peněz
Hlavní myšlenka je i zároveň hlavní problém.
Výrobce je soustředěn jen na svůj výrobek a zapomíná, jak to chce zákazník.
Prodejní koncepce (1930 – 1950)
Začátek je spojen s vývojem po krizi
Podstatou je agresivní prodej a reklama -> když ponecháme zákazníka sobě sama, nekoupí si od nás dost
Nevýhoda: zákazník se nechá přesvědčit, ale není spokojen->nevrátí se, stěžuje si->firma ztrácí jméno
Marketingové koncepce (50. léta )
Vychází z toho, že je třeba vyrábět to, co můžeme prodat a neprodávat to, co můžeme vyrobit
Základem je co nejlépe určit a poznat cílový trh, jaká jsou přání, potřeby zákazníka a snažit se je co nejlépe uspokojit.
4 body, na kterých zakládá marketingové koncepce
Na soustředění se na trh
Orientaci na zákazníka
Koordinovaném marketingu
Výnosnosti
Sociální koncepce
Vzniká v souvislosti s vyčerpáním zdrojů surovin, materiálů a ochranou životního prostředí
Principem je najít rovnováhu mezi třemi aspekty:
Uspokojit zákazníka
Zisk
Veřejné zájmy:
Nové v marketingové koncepci
Ochrana životního prostředí
Základem této koncepce je to, že roste uvědomění lidí i podniku, aby nepoškozovali životní prostředí
Tyto zájmy podporuje i stát