22 - Marketinogvý mix + účtování zásob
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Otázka č. 22
a) Marketingový mix
Obsahuje 4 základní prvky, se kterými organizace pracuje na trhu
Výrobek (product)
Cena (price) = 4P
Distribuce (place)
Promoce, komunikace, propagace (promotion)
Podstata marketingového mixu = najít správnou optimální kombinaci těchto 4 prvků pro dané podmínky na trhu a podmínky výrobce (ušít na míru). Toto složení se mění, co do času, předmětu a místa.
1. Výrobek
Nejdůležitějším prvkem marketingového mixu je výrobek
Výrobek se vytváří podle zákazníka (kupujícího)
Výrobek definujeme takto:
Výrobek je cokoli, co lze na trhu nabídnout, co získá pozornost, co může sloužit ke spotřebě, co může uspokojit přání nebo potřebu.
Výrobky jsou vše, co lze na trhu směnit:
Fyzické výrobky (nebo zboží), např. automobily, pračky, obuv, knihy atd.
Služby – např. stříhání vlasů, koncerty, rekreace, i to jsou výrobky.
Osoby - např. Lucie Bílá může být prodávána, v tom smyslu, že si kupujeme její CD a navštěvujeme koncerty.
Myšlenka může být také předmětem obchodování.
V marketingu není výrobek vnímám jako předmět ke svému základnímu určení (tzv. jádro výrobku).
Je vytvářen řadou komponentů, které přispívají k jeho možnostem uspokojovat potřeby zákazníka.
Komponenty (rozšiřující efekty výrobku) = balení, značka, kvalita, záruka, servis, dodací podmínky, instalace
Komplexní výrobek
- ne každý výrobek musí být komplexní (3 vrstvy), musí mít vždy ale 2 vrstvy
Jádro výrobku – vyjadřuje prospěšnost výrobku, dává odpověď na otázku: „Co zákazník kupuje, co chce, k čemu mu bude výrobek sloužit.“ Pokud známe odpověď na tyto otázky, dokážeme udělat i ostatní vrstvy
Vlastnosti výrobku – vyjadřují, čím se jednotlivé výrobky od sebe liší.
Styl – estetická charakteristika výrobku, vytváří první dojem. Může přilákat nebo odradit. Při vytváření stylu bychom měli brát ohled na vkus zákazníků, může obsahovat provokující prvky.
Design – reprezentuje prospěšnost a kvalitu výrobku. Cíl je najít soulad mezi funkčností a vzhledem. Design je silný nástroj konkurenčního boje.
Obal – má funkce: ochrannou, informační, podněcovací. Při uvádění nového výrobku na trh má velký význam. O použitém materiálu pro výrobu obalu musíme brát ohled na životní prostředí.
Jméno (značka) – identifikuje výrobek. Vytváří věrnost zákazníka ke značce. Značka může mít různé podoby: slovo, číslo, symbol, tvar. Umožňuje zákazníkovi odlišit výrobek od výrobků konkurenčních.
Kvalita – důležitá je optimální kvalita pro zákazníka (jakou si zákazník přeje a za jakou je ochoten zaplatit). Ne vždy se vyžaduje špičková kvalita. Výrobce musí vždy zachovat subjektivní úroveň kvality.
Výrobek v širším pojetí – v poslední slupce jsou obsaženy výhody pro zákazníka, jako např. dodávka a úvěr, služby po prodeji, záruky, aplikace. Výhody rozšiřují efekt výrobku pro zákazníka. Ne každý výrobek je má. Stávají se stále větším nástrojem konkurence. Jsou to prvky zvyšující prospěšnost pro zákazníka.