Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




22 - Marketinogvý mix + účtování zásob

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (271.92 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přímá distribuce – jde o přímý kontakt výrobce a uživatele.

Nepřímá distribuce – mezi výrobce a uživatele vstupují distribuční mezičlánky, které představují síť organizací a jednotlivců, jejichž prostřednictvím je zboží postupně přemísťováno od výrobce k zákazníkovi.

Výběr distribuce závisí na:

  1. Charakteru výrobku – spotřební zboží má více prostředníků, tzn. Delší distribuční kanál, obecně platí, čím složitější zboží, tím delší distribuční kanál.

  2. Charakteru trhu – důležitý je zde vlastní potenciál trhu, jak je trh vybudován, zda již existují distribuční sítě nebo je třeba je teprve vytvořit.

  3. Charakteru distribučních prostředníků

  4. Finanční náročnosti distribuce

  5. Skladování – vyžaduje-li výrobek speciální skladování, zda mají distributoři možnost skladování.

Při výběru distribučního kanálu musím nejdříve získat z průzkumu trhu informace.

Důležité jsou otázky: Kdo?, Jak?, Co za to? Vyhotovíme varianty a vybereme nejvhodnější distribuční kanál.

Typy distribučních mezičlánků:

  1. Prostředníci – nakupují zboží, znovu ho prodávají a po určitý čas se stávají jeho vlastníky (obchodníci)

  2. Zprostředkovatelé – vyhledávají kontakty mezi výrobcem a zákazníkem, nestávají se vlastníky zboží (agenti)

  3. Podpůrné distribuční mezičlánky – usnadňují směnu zboží, nestávají se vlastníky ani zprostředkovateli (dopravní organizace, reklamní agentury, finanční instituce apod.)

Velkoobchod

Firmy, kupují výrobky za účelem dalšího prodeje maloobchodu či jiným organizacím.

  • Přetváří úzký sortiment výrobní na široký sortiment obchodní.

  • Překlenuje časový nesoulad mezi výrobou a spotřebou.

  • Vytváří zásoby k pružnému zásobování odběratelů, zejména maloobchodu.

  • Poskytuje odběratelům obchodní úvěr a tak vytváří podmínky pro větší prodej zboží.

  • Přebírá riziko spojené s nákupem, dopravou a skladováním zboží.

  • Podílí se na stimulaci prodeje (reklama, podpora prodeje, publicita, osobní prodej).

  • Podílí se na dohotovení zboží (dozrávání ovoce, pražení kávy), jeho balení a úpravách dle potřeb odběratelů.

  • Zajišťuje dopravu do maloobchodní sítě

  • Poskytuje tržní informace týkající se poptávky, cen, konkurence atd. výrobcům.

  • Maloobchod informuje o technických novinkách, nových výrobcích a o situaci na trhu v jiných oblastech.

Typy velkoobchodních podniků

  1. Tradiční velkoobchodní podnik – poskytuje všechny funkce.

  2. Velkoobchodní podniky s omezenými funkcemi – poskytují služby v užším rozsahu. Specializují se na skladování, prodej nebo dopravu.

    1. Cash-and-Carry (zaplať a odvez)

    2. Drop shipper – nakupuje, prodává zboží, které neskladuje.

    3. Policový velkoobchodník (Rack Jobber) – nabízí zboží spotřebitelům v pronajatých místech maloobchodů. Př. noviny, knihy, potřeby pro domácnost, kosmetika, hračky aj.

    4. Pojízdní velkoobchodník (truck jobbers)

Témata, do kterých materiál patří