22 - Marketinogvý mix + účtování zásob
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Agenti a komisionáři – mají funkc zprostředkování nákupu a prodeje zboží. Za službu si účtují tzv. provizi.
Komisionář (broker) – kontaktuje kupujícího a prodávajícího a pomáhá při obchodním jednání.
Obchodní zástupci (manufacturers´ agents) – S výrobci mají uzavřenou smlouvu týkající se místa působnosti, cen, prodejních služeb a provize z prodeje.
Aukční společnosti (auction companies) – Umožňují vzájemný kontakt kupujících a prodávajících, vystavení nabízeného zboží. Cena je stanovena momentálním poměrem poptávky a nabídky.
Nákupní agent (purchsing agents) –Nakupuje zboží, kontroluje kvalitu, organizuje přepravu.
Maloobchod
- provádí činnosti spojené s prodejem zboží, poskytováním služeb konečnému spotřebiteli pro jeho osobní potřebu.
Odborné poradenství
Pomoc při nákupu, kterou zajišťuje kvalifikovaný personál
Bezplatný dovoz do domu
Prodej na úvěr
Instalace nakoupeného zboží
Výměna či možnost navrácení zboží
Maloobchodní mix:
Umístěním prodejny
Velikostí, dispozičním řešením a vzhledem prodejny
Personálem
Cenovou hladinou
Prodávaným sortimentem
Rozsahem služeb
Maloobchodní prodej
Maloobchodní prodej se uskutečňuje v řadě druhů prodejních jednotek. Mezi nejznámější druhy maloobchodních jednotek patří:
Specializované prodejny – Nabízejí úzký sortiment zboží ve velké hloubce. Profesionální personál.
Prodejny se zbožím denní potřeby – základní potravinářský sortiment + doplňkový sortiment (omezený výběr drogistického zboží, noviny a časopisy, cigarety)
Supermarkety –Převážně potravinářský sortiment a ostatní potřeby pro domácnost. Strategie je založena na nízkém obchodním rozpětí a vysokém obratu. Např. TESCO, AHOLD.
Hypermarkety – V blízkosti jsou velké parkovací plochy. Prodávají za nižší ceny než průměrné. Nižší obchodní rozpětí je kompenzováno vysokým obratem prodeje zboží. Nabízený sortiment je široký.
Obchodní domy – široký sortiment zboží v průměrné hloubce pod jednou střechou. Začínají provozovat nové služby, př. CK, pronájem prodejních prostor firmám (schop in shop)
Diskontní prodejny – členové řetězce obchodů nabízejících široký sortiment, není ale hluboký. Prodávájí zboží s velkou obrátkou. Poskytované služby jsou omezeny. Nákup zboží se v řetězci obchodů uskutečňuje ve velkém objemu a v důsledku vysokého obratu si diskontní obchody počítají nižší obchodní přirážku.
Obchodní střediska – Tvoří řadu nezávislých specializovaných obchodních firem a obchodních domů a nabízejí široký sortiment zboží. Součástí je poskytovaní služeb. Př. kadeřnictví, opravny obuvi, CK, čistírny
Katalogové prodejny – zákazníci si vyberou ve výstavní místnosti podle katalogů nebo vystaveného zboží ve vitrínách. Vyplní objednávku, při zaplacení je jim zboží ze skladu vydáno.