22 - Marketinogvý mix + účtování zásob
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
4. Promoce, komunikace, propagace
komunikace mezi prodávajícím a kupujícím
podpora prodeje výrobku či služby
stimulování prodeje
podněcování, propagace prodeje
= veškeré podpůrné činnosti
Základní cíl: vytvořit u spotřebitele takový postoj k výrobku, který ústí v jeho koupi
Každá z aktivit promotion musí plnit jeden z těchto cílů:
podat informaci o výrobku nebo o podniku jako celku
zvýšit poptávku po určitém výrobku nebo po všech výrobcích podniku
odlišit nějakým způsobem náš výrobek od konkurenčního
najít výrobku, co nejlepší cestu na trh
Formy:
Reklama – placená forma neosobní masové komunikace, média – tisk, rozhlas, televize a exteriérová media,
Podpora prodeje - stimulují prodej výrobků dodatečně (cenové zvýhodnění), př. veletrhy, soutěže, dárky
Publicita = public relations – neosobní, vytváření dobrých vztahů s veřejností - exkurze, den otevřených dveří
Osobní prodej – osobní, cílem je prodej, obsah, forma sdělení je přizpůsobena zákazníkovi a situaci, nákladný, efektivní způsob, zpětná vazba
b) Účtování zásob
Účtujeme v 1. účtové třídě
Složky hmotného majetku, které mění v reprodukčním procesu svou formu, přecházejí do hodnoty výrobku, spotřebovávají se, obíhají
Členění zásob:
Nakupované zásoby
Zboží (vše co nakoupíme za účelem dalšího prodeje)
Materiál (vše co nakoupíme za účelem dalšího zpracování)
-
Suroviny a základní materiál
-
Pomocný materiál
-
Provozovací látky
-
Náhradní díly
-
Obaly
-
Drobný hmotný majetek
-
Vlastní výroba
Nedokončená výroba
Polotovary vlastní výroby
Výrobky
Zvířata
Oceňování zásob při pořízení
Pořizovací cenou (cena pořízení + vedlejší pořizovací náklady (přepravné, úroky z úvěrů, kursové rozdíly, clo)
př. Nákup halenky, faktura - 50 000Kč, doprava - 1 500Kč, PC = 51 500Kč
Vlastními náklady (skutečné náklady na výrobu, vychází z kalkulací)
př. spotřeba materiálu - 2 200Kč, mzdy - 1 000Kč, soc. a zdrav. pojištění - 340Kč, výrobní režie - 100Kč, vlastní náklady = 3 640Kč
Reprodukční pořizovací cenou (bezúplatně získané zásoby - přebytky, zvířata vlastního chovu)
př. přebytek 1 kg hřebíku - 500 Kč, podle hřebíků, které měl už na skladu
Ocenění zásob při výdeji ze skladu
Zásoby je nutno při jejich vyskladnění ocenit.
Ocenění přírůstků zásob na skladě je rozdílně podle jednotlivých nákupů.
Účetní jednotka si vybere ze způsobů ocenění zásob ten, který nejvíce vyhovuje podmínkám firmy.
Můžeme použít těchto způsobů ocenění:
-
Metoda pevné ceny
Když pořizovací cena nevykazuje výkyvy při nákupech. Cena pro výdej je stanovena na úrovni předem stanovené pevné ceny a odchylky od pevné ceny.
-
Metoda FIFO (first in, first out)
-
Výdeje ze skladu se oceňují od nejstarších zásob až k nejnovějším. Způsobu můžeme použít, když je známo, z kterého materiálu došlo k výdeji. Materiál nakoupen za 50Kč/kus, za tu cenu bude vydán.