Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




22 - Marketinogvý mix + účtování zásob

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (271.92 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Cenové cíle

  • Cenové cíle podniku jsou východiskem v procesu stanovení ceny. Vycházejí z celkových podnikových a marketingových cílů. Důležitým faktorem při stanovení cenových cílů je i fáze životního cyklu výrobku.

Mezi hlavní cenové cíle patří:

  • Zisk: rozdíl mezi příjmy z prodeje (tržbami) a celkovými náklady. Musí být stanovena tak, aby pokryla celkové náklady a zároveň bylo dosaženo zisku. Používá se když je výrobek ve stadiu zralosti. Maximálního zisku lze dosáhnout vysokou cenou (přiláká to konkurenci), minimalizací nákladů (může vést k zastarání firmy)

  • Návratnost investic: návratnost investic lze vypočítat jako podíl zisku k vlastnímu kapitálu, nebo jako poměr zisku k celkovému objemu prodeje. Častý cíl akciových společností.

  • Objem prodeje: při zvyšování výroby dochází ke snižování nákladů a tím ke zvyšování zisku. Tento cíl používají začínající firmy, které se chtějí uchytit na trhu. Zvýšení objemu prodeje lze dosáhnout snížením cen a poskytováním různých slev, což může vést až ke snížení zisku.

  • Tržní podíl: Zvýšení tržního podílu je častým cílem firem. Většinou se k němu dospěje snížením ceny a odlákáním zákazníků od konkurence. Cílem je získat vedoucí pozici na trhu.

Metody tvorby cen

Při výběru se vychází z určeného cenového cíle. Musíme ovšem dbát na faktory, které cenu ovlivňují, což jsou: poptávka, náklady a konkurence, je třeba rovněž přihlížet k fázi životního cyklu výrobku.

Cena musí být dostatečně vysoká, aby pokryla náklady, ale musí zajistit i dostatečné množství zisku.

Hlavní metody stanovení ceny:

1. Nákladově orientovaná metoda - využívá se pokud je cílem dosažení určité míry zisku. Celkové náklady na výrobek + určitá míra zisku. Výhodou je dosažení potřebného zisku a administrativní jednoduchost. Nevýhodou je malý ohled na pokles nebo zvyšování poptávky. Nebere v úvahu ceny konkurence. V současné době se využívá zřídka.

2. Metoda orientovaná na poptávku - metoda zjišťuje, jak je výrobek vnímám zákazníkem ve vztahu ke konkurenci. Odhaduje se vztah mezi prodaným množstvím a cenou – poptávka, hledá se cena, která umožní dosáhnou nejvyšší zisk. Tato metoda je využívána poměrně často.

3. Metoda orientovaná na konkurenci - nejjednodušší metoda. Vycházíme z ceny konkurence, kterou stanovíme výše, níže nebo stejně. Tato metoda nám nemusí zajistit potřebný zisk a může vést až k cenové válce.

Strategie stanovení ceny u nových výrobků

U nových výrobků můžeme volit mezi dvěma cenovými strategiemi

  1. Penetrační (průnikové) oceňování tzv. strategie pronikání.

    • Východiskem je nízká cena nového výrobku, pro který již existují konkurenti.

    • Počáteční cena nemusí pokrýt náklady, cílem firmy je získat vysoký podíl a odlákat zákazníky konkurence.

    • S růstem nabídky potom dochází ke snižování celkových nákladů na jednotku.

    • Po dosažení cíle firma většinou cenu zvýší a na trh přichází s výrobkem pozměněným a dražším.

  2. Strategie sbírání smetany z mléka, vybírání rozinek z koláče tzv. cream-skimming,

    • Firmy většinou volí vyšší počáteční cenu, neboť neexistuje konkurence.

    • Tím firma získá rychlou návratnost investic.

    • Jakmile se poptávka začne snižovat firma sníží cenu a tím přitáhne další kupující.

Témata, do kterých materiál patří