22 - Marketinogvý mix + účtování zásob
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Další strategie stanovení cen
Stanovení cen ve výrobních skupinách – firmy vyrábí a nabízí více než jeden výrobek. Změna ceny jedné skupiny může vyvolat změny v poptávce u zbývajících výrobků. Výrobek prestižní a drahý může zvýšit image i ostatním skupinám výrobků. Nejlevnější výrobek ovlivňuje celkový prodej více než jiná skupiny výrobků.
Např. Opel má ve výrobním sortimentu několik skupin osobních automobilů: Opel Corsa, Astra, Vectra, Omega. Jedná se zde o určení cen jednotlivých automobilů a cenových rozdílů mezi nimi.
Psychologický (prestižní) přístup ke stanovení ceny - Cena je pro zákazníka ukazatelem kvality výrobku – zárukou vyšší kvality. Vystavení a prodej výrobků vedle výrobků luxusních a drahých. Zákazník si často všechny výrobky zařadí do vyšší třídy. Stanovení ceny pod celou číslicí – baťovské ceny (999,- kč) Využívání skutečnosti, že většina zákazníků reaguje na velké snížení cen výrobků – zlevněné výrobky přilákají zákazníky a potom nekupují jen zlevněné výrobky, ale i ostatní
Umělé slevy – na zboží je uvedena uměle stanovená vysoká cena a prodejce je s velkou reklamou nabízí s 20% slevou, ve skutečnosti za běžnou cenu
Diskriminační stanovení ceny – firmy někdy přizpůsobují výši cen svých výrobků různým segmentům, např. v dopravě studenti a důchodci platí nižší jízdné, poplatky za telefon ve dne a v noci
Změna ceny
Chování konkurence – snižují nebo zvyšují cenu podle konkurence
Nevyužití plně výrobní kapacity – zvýšení výroby a odbytu povede v důsledku existence fixních nákladů ke snížení ceny za jednotku produkce, to znamená snížení ceny, ale míra zisku se nesníží
Snížení tržního podílu – firma se snaží snížením ceny zvýšit tržní podíl
Nesoulad mezi poptávkou a nabídkou – dle zákona je vhodné ceny zvýšit, když poptávka převyšuje nabídku
Zvýšení nákladů – pokud podnik uplatňuje nákladově orientovanou metodu, např. zvýšení cen surovin, inflace.
Formy slev:
Srážka při platbě – př. při dřívějším zaplacení faktury
Kvantitativní srážka – př. při nákupu většího objemu zboží
Sezonní srážka – př. snížení ceny, zboží nebo služby nakupujeme v období mimo sezonu
Funkční srážka – př. za umístění zboží v prodejně na nejlepších místech (u pokladny, ve výši očí,...)
Prémie (bonus) – poskytuje se pravidelným zákazníkům
Prodej na protiúčet – starý výrobek za nový + doplatit, př. při prodeji automobilů, televizorů
3. Distribuce
= obsahuje všechny, kdo se účastní procesu přesunu zboží od výrobce ke konečnému spotřebiteli.
-
Výrobci neprodávají zboží konečným zákazníkům, mezi nimi a konečným zákazníkem stojí různí marketingoví zprostředkovatelé. Zabezpečují různé funkce a mají různá jména.
-
Volba distribučních cest bezprostředně ovlivňuje další marketingová rozhodnutí. .