Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




22 - Marketinogvý mix + účtování zásob

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (271.92 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Technické služby - služby aplikační, opravy, údržba, seřizování.

  • Obchodním služby - informační zabezpečení a poradenské služby.

Životní cyklus výrobku

= životnost výrobku na trhu, jak dlouho je výrobek na trhu prodáván.

  • Firmy v průběhu života výrobku několikrát přepracují jeho marketingovou strategii.

  • Důvodem může být konkurence, ekonomické podmínky nebo změny zájmů a požadavků zákazníků.

  • Firma musí vytvářet úspěšné strategie pro všechny etapy cyklu, aby prodloužila působnost výrobku na trhu.

  • Životní cyklus se skládá z několika etap, které se odlišují v prodeji výrobku a vyskytují se v nich různé příležitosti a problémy, které značně mohou ovlivnit ziskovost firmy.

  • Výrobek vyžaduje v etapách svého života rozdílné marketingové, nákupní, prodejní a personální strategie.

  • Když se podaří určit stadium, ve kterém se výrobek nachází, pak může firma lépe vytvářet marketingový plán.

Etapy životního cyklu výrobku

0. etapa – období, kdy není výrobek na trhu. Hledá se nápad, co vyrábět, jak ho vyrábět, pro koho vyrábět, za jakou cenu. Firma nevykazuje zisk, ale s výrobkem už má náklady s vývojem a výzkumem.

1. etapa – Zavádění výrobku na trh: důležitá je dobrá reklama (vysoké náklady). Cílem je seznámit zákazníky s výrobkem, vzbudit zájem. Ceny jsou nižší (tzv. zaváděcí). Zisk v mínusu, na konci etapy začne prodej pokrývat náklady

2. etapa – Růst: zvyšuje se prodej a zisk. Hrozbou je konkurence, která se snaží výrobek napodobit. Důležitá tzv. "připomínací reklama"

3. etapa – Zralost: pokles prodeje, protože zákazníci si už výrobek koupili. Zisk je stabilní nebo klesá. Musíme snížit cenu. Chceme-li prodloužit životnost výrobku musíme výrobek inovovat(=změnit) (např. nový obal, nové funkce, slevy, reklama, podpora prodeje). O inovaci musíme přemýšlet už ve 2. etapě.

4. etapa – Pokles: období, kdy zisk klesá směrem k nule a začíná mizet. Výrobek je nahrazen novým výrobkem.

Označení okamžiku, kdy jedna etapa končí a druhá začíná, je problematické.

2. Cena

Cena = hodnota, kterou zákazník platí za výrobek či službu

  • Marketing nechápe cenu ve smyslu maximalizace

  • Jediný prvek, který tvoří příjmy v marketingovém mixu

  • Měla by respektovat poptávku (zákazníka), náklady na výrobu a konkurenci

Význam ceny

  • Vytváří příjmy pro firmu, zatímco zbývající nástroje prostředky pouze čerpají.

  • Cena a ostatní nástroje mixu musí být v souladu, ale současně musí zajistit prodej pomocí cenové strategie.

  • Cena je také nejvíce ovlivňována vnějšími a vnitřními faktory.

  • Je nejpružnější částí marketingového mixu, lze ji měnit ve velmi krátkém časovém úseku.

  • Je důležitý prostředek konkurenčního boje, snížení ceny může zákazníka od konkurenční firmy odlákat.

  • Příliš levnému výrobku lidé ale nemusí věřit, neboť ho spojují s nízkou kvalitou.

  • Vysoká cena má psychologický efekt.

  • Zákazník vlastnící drahý výrobek si posiluje sebevědomí, vlastnictví drahého výrobku může být životní styl.

  • Podle ceny se zákazník rozhoduje, zda se vzdá určitého množství peněz.

  • Cena je nejdůležitější faktor při ovlivňování zákazníků, ale ne jediným.

  • Z hlediska zákazníka je cena nejvyšší sumou peněz, kterou je ochoten zaplatit za určitou službu.

  • Cena nemusí být vyjádřená vždy v penězích.

  • Nejstarší formou obchodu je výměna jednoho výrobku za jiný tzv. barterový obchod.

  • Tato forma je stále ještě využívána v oblastech s nedostatkem volně směnitelné měny.

Témata, do kterých materiál patří