22 - Marketinogvý mix + účtování zásob
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Technické služby - služby aplikační, opravy, údržba, seřizování.
Obchodním služby - informační zabezpečení a poradenské služby.
Životní cyklus výrobku
= životnost výrobku na trhu, jak dlouho je výrobek na trhu prodáván.
Firmy v průběhu života výrobku několikrát přepracují jeho marketingovou strategii.
Důvodem může být konkurence, ekonomické podmínky nebo změny zájmů a požadavků zákazníků.
Firma musí vytvářet úspěšné strategie pro všechny etapy cyklu, aby prodloužila působnost výrobku na trhu.
Životní cyklus se skládá z několika etap, které se odlišují v prodeji výrobku a vyskytují se v nich různé příležitosti a problémy, které značně mohou ovlivnit ziskovost firmy.
Výrobek vyžaduje v etapách svého života rozdílné marketingové, nákupní, prodejní a personální strategie.
Když se podaří určit stadium, ve kterém se výrobek nachází, pak může firma lépe vytvářet marketingový plán.
Etapy životního cyklu výrobku
0. etapa – období, kdy není výrobek na trhu. Hledá se nápad, co vyrábět, jak ho vyrábět, pro koho vyrábět, za jakou cenu. Firma nevykazuje zisk, ale s výrobkem už má náklady s vývojem a výzkumem.
1. etapa – Zavádění výrobku na trh: důležitá je dobrá reklama (vysoké náklady). Cílem je seznámit zákazníky s výrobkem, vzbudit zájem. Ceny jsou nižší (tzv. zaváděcí). Zisk v mínusu, na konci etapy začne prodej pokrývat náklady
2. etapa – Růst: zvyšuje se prodej a zisk. Hrozbou je konkurence, která se snaží výrobek napodobit. Důležitá tzv. "připomínací reklama"
3. etapa – Zralost: pokles prodeje, protože zákazníci si už výrobek koupili. Zisk je stabilní nebo klesá. Musíme snížit cenu. Chceme-li prodloužit životnost výrobku musíme výrobek inovovat(=změnit) (např. nový obal, nové funkce, slevy, reklama, podpora prodeje). O inovaci musíme přemýšlet už ve 2. etapě.
4. etapa – Pokles: období, kdy zisk klesá směrem k nule a začíná mizet. Výrobek je nahrazen novým výrobkem.
Označení okamžiku, kdy jedna etapa končí a druhá začíná, je problematické.
2. Cena
Cena = hodnota, kterou zákazník platí za výrobek či službu
Marketing nechápe cenu ve smyslu maximalizace
Jediný prvek, který tvoří příjmy v marketingovém mixu
Měla by respektovat poptávku (zákazníka), náklady na výrobu a konkurenci
Význam ceny
Vytváří příjmy pro firmu, zatímco zbývající nástroje prostředky pouze čerpají.
Cena a ostatní nástroje mixu musí být v souladu, ale současně musí zajistit prodej pomocí cenové strategie.
Cena je také nejvíce ovlivňována vnějšími a vnitřními faktory.
Je nejpružnější částí marketingového mixu, lze ji měnit ve velmi krátkém časovém úseku.
Je důležitý prostředek konkurenčního boje, snížení ceny může zákazníka od konkurenční firmy odlákat.
Příliš levnému výrobku lidé ale nemusí věřit, neboť ho spojují s nízkou kvalitou.
Vysoká cena má psychologický efekt.
Zákazník vlastnící drahý výrobek si posiluje sebevědomí, vlastnictví drahého výrobku může být životní styl.
Podle ceny se zákazník rozhoduje, zda se vzdá určitého množství peněz.
Cena je nejdůležitější faktor při ovlivňování zákazníků, ale ne jediným.
Z hlediska zákazníka je cena nejvyšší sumou peněz, kterou je ochoten zaplatit za určitou službu.
Cena nemusí být vyjádřená vždy v penězích.
Nejstarší formou obchodu je výměna jednoho výrobku za jiný tzv. barterový obchod.
Tato forma je stále ještě využívána v oblastech s nedostatkem volně směnitelné měny.