Ekonomika prodeje
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Marketingový výzkum
zkoumá se trh, chování zákazníka, produkt, cena a distribuce
Typy:
Kvantitativní – číselné údaje, statistické zpracování, rozsáhlý reprezentativní vzorek
Kvalitativní – malý náhodný vzorek, odhalení chování zákazníka, názory
Metody:
Pozorování – sledování jevu, osobní nebo technikou
Dotazování – kladení otázek a zachycování odpovědí, osobní rozhovor, telefonický, dotazník
Experiment – navození zkoumání situace, určení reakce
Cena z pohledu marketingu
2. nástroj marketingového mixu
zdroj příjmů, tvorba zisku, směnná hodnota produktu
Faktory ovlivňující cenu:
vnější faktory – poptávka, konkurence cenová i necenová, druh distribuce (přímá – cenu firma ovlivní, nepřímá – neovlivní cenu), sezónnost, zákony a předpisy (daňová zátěž, hygienické předpisy, úroková míra)
vnitřní faktory – cenová politika (značkové – vyšší cena – vyšší kvalita), náklady (vstupy), marketingový mix (náklady na propagaci)
Metody stanovení ceny
Kalkulace nákladů – propočet nákladů + zisk
Orientace na konkurenci – srovnání ceny s konkurencí
Orientace na poptávku – sledujeme prodej, podle toho zvyšování nebo snižování ceny
Podle vnímané hodnoty – průzkum zákazníků
Cena v hotelu
strategická cena – pozice na trhu, hodnota vnímaná zákazníkem, cena na delší dobu, v časovém období se nemění
cena taktická – mění se každý den (Last minute), náklady se počítají na lůžko
speciální ceny – víkendová cena, půldenní cena (letiště), konferenční, rodinná
Kapacita provozovny
-
udává počet hostů, kteří mohou být v daném odbytovém středisku obslouženi
-
závisí na velikosti podlahové plochy, ploše na jedno místo u stolu, obrátce na jednom místě (kolik lidí se vystřídá na jedné židli)
-
nízké využití kapacity bývá způsobeno nízkou motivací a kvalifikací pracovníků,…
-
Pro využití maximální kapacity je nutné stanovit cenu tak, aby s ohledem na náklady zajistila při dané úrovni poptávky maximální objem prodeje.
-
restaurace, hotel (lůžko)
Kapacitu ovlivňuje:
Velikost podniku, počet míst ve středisku, plocha střediska, počet pracovníků, množství a úroveň technického zařízení.
výpočet: počet míst * obrátka (jestli se mi to vyplatí)
Vztah nabídky, poptávky a cen ve veřejném stravování
-
Když je nízká poptávka, rostou ceny zboží a služeb
-
S rostoucí cenou klesá i poptávané množství
-
S rostoucí cenou stoupá i nabízené množství
-
Stanovuje je trh
-
cenu ovlivňuje konkurence, výrobní náklady, místo, kde je provozovna, jedinečnost produktu
Daňová evidence a její charakteristika
je upravena zákonem o dani z příjmů fyzických a právnických osob
jedná se o evidenci příjmů a výdajů, na jejichž základě zjišťujeme daňový základ
vedou jí fyzické osoby, jejichž obrat nepřekročil za minulý rok 25 milionů korun