Management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
VEDENÍ LIDÍ
= usměrňování, stimulování a motivování lidí, aby pracovali v žádoucí kvalitě, kvantitě a směrem k vytyčeným cílům
- využívá se klasická teorie X a Y (Mc GREGOR)
Teorie X: průměrný pracovník nemá své zaměstnání rád, je pro něj jen nutným prostředkem pro zajištění obživy, je líný a snaží se práci se vyhnout – vedoucí ho musí stále kontrolovat, popohánět – prosazuje se direktivní, autokratické řízení
Teorie Y: pracovník má práci rád, nachází v ní seberealizaci, je odpovědný, aktivně se účastní práce a řízení – vedoucí je především rádcem a koordinátorem
– uplatňuje se demokratický nebo liberální styl řízení
Předešlé teorie jsou 2 extrémy, v praxi vedoucí hledá určitý kompromis pro každého jednotlivého podřízeného
Styly řízení (vedení)
autokratický styl (autoritativní)– vedoucí sám rozhoduje a přikazuje svým podřízeným bez ohledu na jejich návrhy a náměty, detailně a systematicky kontroluje splnění příkazů, – typický např. pro armádu, vhodný tam, kde podřízení nemají o práci zájem, příliš o ní
nepřemýšlejí, v situacích, kdy je třeba rychle se rozhodnout
demokratický styl (kooperativní)– vedoucí bere ohled na názory svých podřízených, diskutuje o problémech, ale konečné rozhodnutí musí udělat sám a kontroluje jeho splnění
vhodné tam, kde mají podřízení zájem o svou práci, přemýšlí o ní, snaží se ji zlepšit
u tvůrčích prací jako např. projektování, marketing, plánování
liberální styl (pasivní)– vedoucí stanoví konečný obecný cíl, nepoužívá přímých řídících příkazů, nechá dělat pracovníky to, co pokládají za správné, vedoucí vytváří podmínky pro dobrou práci, organizuje týmovou spolupráci
– tvůrčí pracovníci s VŠ vzděláním (např. výzkumná pracoviště, VŠ)
Sociologické a psychologické aspekty vedení
Lidé žijí ve skupinách a v každém podniku existuje sociální klima, které je výsledkem působení vzájemných vztahů mezi lidmi a vlivů pracovního okolí. Příznivé sociální klima podněcuje i pracovní výkony. Ve skupině existují vztahy formální, dané především organizací práce, a vztahy neformální (přátelské, citové). Ideální je, když je formálním vedoucím vedoucí neformální.
4. KONTROLA
- zjišťuje skutečný stav
- porovnává ho se stavem plánovaným (předpokládaným)
- zjišťuje příčiny, proč se skutečnost odchyluje od předpokladu
Kontrola je zpětnou vazbou pro řídící pracovníky, kontrola dává informace o tom, zda bylo dosaženo plánovaných cílů. Výsledkem kontroly tak musí být přijetí příslušných opatření k odstranění odchylek od předpokládaných hodnot, od stanovených cílů.
Kontrola podle rozsahu:
úplná
částečná (výběrová)
Kontrola z hlediska času:- preventivní - provádí se ve fázi přípravy rozhodnutí - průběžná - během plnění rozhodnutí