Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Management

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (260 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

VEDENÍ LIDÍ

= usměrňování, stimulování a motivování lidí, aby pracovali v žádoucí kvalitě, kvantitě a směrem k vytyčeným cílům

- využívá se klasická teorie X a Y (Mc GREGOR)

Teorie X: průměrný pracovník nemá své zaměstnání rád, je pro něj jen nutným prostředkem pro zajištění obživy, je líný a snaží se práci se vyhnout – vedoucí ho musí stále kontrolovat, popohánět – prosazuje se direktivní, autokratické řízení

Teorie Y: pracovník má práci rád, nachází v ní seberealizaci, je odpovědný, aktivně se účastní práce a řízení – vedoucí je především rádcem a koordinátorem

– uplatňuje se demokratický nebo liberální styl řízení

Předešlé teorie jsou 2 extrémy, v praxi vedoucí hledá určitý kompromis pro každého jednotlivého podřízeného

Styly řízení (vedení)

  • autokratický styl (autoritativní)– vedoucí sám rozhoduje a přikazuje svým podřízeným bez ohledu na jejich návrhy a náměty, detailně a systematicky kontroluje splnění příkazů, – typický např. pro armádu, vhodný tam, kde podřízení nemají o práci zájem, příliš o ní

nepřemýšlejí, v situacích, kdy je třeba rychle se rozhodnout

  • demokratický styl (kooperativní)– vedoucí bere ohled na názory svých podřízených, diskutuje o problémech, ale konečné rozhodnutí musí udělat sám a kontroluje jeho splnění

  • vhodné tam, kde mají podřízení zájem o svou práci, přemýšlí o ní, snaží se ji zlepšit

  • u tvůrčích prací jako např. projektování, marketing, plánování

  • liberální styl (pasivní)– vedoucí stanoví konečný obecný cíl, nepoužívá přímých řídících příkazů, nechá dělat pracovníky to, co pokládají za správné, vedoucí vytváří podmínky pro dobrou práci, organizuje týmovou spolupráci

– tvůrčí pracovníci s VŠ vzděláním (např. výzkumná pracoviště, VŠ)

Sociologické a psychologické aspekty vedení

Lidé žijí ve skupinách a v každém podniku existuje sociální klima, které je výsledkem působení vzájemných vztahů mezi lidmi a vlivů pracovního okolí. Příznivé sociální klima podněcuje i pracovní výkony. Ve skupině existují vztahy formální, dané především organizací práce, a vztahy neformální (přátelské, citové). Ideální je, když je formálním vedoucím vedoucí neformální.

4. KONTROLA

- zjišťuje skutečný stav

- porovnává ho se stavem plánovaným (předpokládaným)

- zjišťuje příčiny, proč se skutečnost odchyluje od předpokladu

Kontrola je zpětnou vazbou pro řídící pracovníky, kontrola dává informace o tom, zda bylo dosaženo plánovaných cílů. Výsledkem kontroly tak musí být přijetí příslušných opatření k odstranění odchylek od předpokládaných hodnot, od stanovených cílů.

Kontrola podle rozsahu:

  1. úplná

  2. částečná (výběrová)

Kontrola z hlediska času:- preventivní - provádí se ve fázi přípravy rozhodnutí - průběžná - během plnění rozhodnutí

Témata, do kterých materiál patří