Management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
plánování
organizování
vedení lidí a motivace
kontrola
Během těchto funkcí jsou vykonávány tzv. průběžné činnosti:
analyzování problémů, rozhodování, realizace a komunikace.
1. PLÁNOVÁNÍ
je proces stanovení cílů, a poté vymezení cest a prostředků k jejich dosažení (několik variant). Jednu variantu zvolíme, to je plán.
Plány členíme z časového hlediska na strategické, taktické a operativní.
Obr.: Typy plánů
STRATEGICKÉ (DLOUHODOBÉ) – rámcové, celková koncepce (2-5 let)
SWOT analýza – velmi používaná metoda, firma kriticky hodnotí sama sebe v porovnání s konkurencí. Řeší: - poslání podniku a hlavní cíle (dosahování trvalého zisku, určitého podílu na trhu …) - silné (Strengths) a slabé (Weaknesses) stránky podniku (tradice, kvalita, dodací lhůty,
sortiment …) - příležitosti (Opportunity) a hrozby (Threat) vnějšího prostředí (růst cen ropy, energií, změny daní, nedostatek pracovníků)
Volba podnikatelské strategie podle postavení na trhu:- ofenzivní (leader) – vedoucí firma na trhu, má největší zisky, musí hodně investovat
do výzkumu a inovací, aby si své místo udržela- mírně ofenzivní – vyzývatel, má pozici druhého na trhu, nemusí tolik investovat do inovací,
stačí rychle aplikovat poznatky tržního vůdce- defenzivní – následovatel, podíl na trhu je malý, jde o udržení pozice, často musí jít s cenou
níže
- zůstatková (zbytková) – troškař, zaměřují se na okraje a mezery trhu, to však neznamená, že se jedná o firmy malé a prodělečné (např. Johnson & Johnson)
Analýza výrobního programu - matice výrobkového portfolia (matice BCG – zpracovala poradenská firma Boston Consulting Group) Hodnotí výrobky podle jejich podílu na trhu a růstu tohoto podílu:
HVĚZDY = vysoký podíl na trhu a jeho rychlý růst. Perspektiva růstu tržeb. Jsou atraktivní i pro konkurenci. Vyžadují tedy neustálé financování inovací (růst investic) a náklady na udržení na trhu.PENĚŽNÍ KRÁVY = vysoký podíl na trhu, který již neroste. Nevyžadují investice, v budoucnu pravděpodobně bude stagnovat, nebo dojde k poklesu. Jsou hlavním zdrojem příjmů a zdrojem financování hvězd a případně otazníků.OTAZNÍKY = Nízký podíl na trhu, který roste. Investice budou efektivní za předpokladu, že se z nich stanou hvězdy.PSI = Nízký podíl na trhu, který dlouhou dobu stagnuje, případně mírně klesá. Udržení ve výrobním programu je účelné, jestliže výrobky jsou vyráběny pro stabilní tržní segment. Jinak uvažujeme o jejich vypuštění, pokud budeme moci naše výrobní zdroje lépe využít.
Obr.: Matice BCG
TAKTICKÉ (STŘEDNĚDOBÉ) – konkretizace cílů a prostředků na roční období, sestavují se plány jednotlivých útvarů: plán prodeje, plán výroby, plán finanční, plán investic, plán zásobování, plán potřeby zaměstnanců
OPERATIVNÍ (KRÁTKODOBÉ) – podrobné vymezení cílů a prostředků na krátký časový úsek (měsíce, týdny, dny) - stanoví konkrétní úkoly jednotlivým organizačním složkám podniku, řeší především vztahy uvnitř podniku.