Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Management

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (260 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. plánování

  2. organizování

  3. vedení lidí a motivace

  4. kontrola

Během těchto funkcí jsou vykonávány tzv. průběžné činnosti:

analyzování problémů, rozhodování, realizace a komunikace.

1. PLÁNOVÁNÍ

je proces stanovení cílů, a poté vymezení cest a prostředků k jejich dosažení (několik variant). Jednu variantu zvolíme, to je plán.

Plány členíme z časového hlediska na strategické, taktické a operativní.

Obr.: Typy plánů

  1. STRATEGICKÉ (DLOUHODOBÉ) – rámcové, celková koncepce (2-5 let)

SWOT analýza – velmi používaná metoda, firma kriticky hodnotí sama sebe v porovnání s konkurencí. Řeší: - poslání podniku a hlavní cíle (dosahování trvalého zisku, určitého podílu na trhu …) - silné (Strengths) a slabé (Weaknesses) stránky podniku (tradice, kvalita, dodací lhůty,

sortiment …) - příležitosti (Opportunity) a hrozby (Threat) vnějšího prostředí (růst cen ropy, energií, změny daní, nedostatek pracovníků)

Volba podnikatelské strategie podle postavení na trhu:- ofenzivní (leader) – vedoucí firma na trhu, má největší zisky, musí hodně investovat

do výzkumu a inovací, aby si své místo udržela- mírně ofenzivní – vyzývatel, má pozici druhého na trhu, nemusí tolik investovat do inovací,

stačí rychle aplikovat poznatky tržního vůdce- defenzivní – následovatel, podíl na trhu je malý, jde o udržení pozice, často musí jít s cenou

níže

- zůstatková (zbytková) – troškař, zaměřují se na okraje a mezery trhu, to však neznamená, že se jedná o firmy malé a prodělečné (např. Johnson & Johnson)

Analýza výrobního programu - matice výrobkového portfolia (matice BCG – zpracovala poradenská firma Boston Consulting Group) Hodnotí výrobky podle jejich podílu na trhu a růstu tohoto podílu:

HVĚZDY = vysoký podíl na trhu a jeho rychlý růst. Perspektiva růstu tržeb. Jsou atraktivní i pro konkurenci. Vyžadují tedy neustálé financování inovací (růst investic) a náklady na udržení na trhu.PENĚŽNÍ KRÁVY = vysoký podíl na trhu, který již neroste. Nevyžadují investice, v budoucnu pravděpodobně bude stagnovat, nebo dojde k poklesu. Jsou hlavním zdrojem příjmů a zdrojem financování hvězd a případně otazníků.OTAZNÍKY = Nízký podíl na trhu, který roste. Investice budou efektivní za předpokladu, že se z nich stanou hvězdy.PSI = Nízký podíl na trhu, který dlouhou dobu stagnuje, případně mírně klesá. Udržení ve výrobním programu je účelné, jestliže výrobky jsou vyráběny pro stabilní tržní segment. Jinak uvažujeme o jejich vypuštění, pokud budeme moci naše výrobní zdroje lépe využít.

Obr.: Matice BCG

  1. TAKTICKÉ (STŘEDNĚDOBÉ) – konkretizace cílů a prostředků na roční období, sestavují se plány jednotlivých útvarů: plán prodeje, plán výroby, plán finanční, plán investic, plán zásobování, plán potřeby zaměstnanců

  2. OPERATIVNÍ (KRÁTKODOBÉ) – podrobné vymezení cílů a prostředků na krátký časový úsek (měsíce, týdny, dny) - stanoví konkrétní úkoly jednotlivým organizačním složkám podniku, řeší především vztahy uvnitř podniku.

Témata, do kterých materiál patří