Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Management

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (260 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

V rámci operativního plánování se sestavují lhůtové plány.

Jejich realizaci zajišťuje dispečerské řízení.

2. ORGANIZOVÁNÍ

= cílevědomé uspořádání činností a prvků (lidí a věcí) v systému

Organizování zahrnuje:

  1. organizování činnostía) určí se, jaké činnosti se budou uskutečňovat, v jakém čase, jaký bude postup b) co budeme potřebovat k uskutečnění činností a kdo je uskuteční c) seskupování činností a pracovníků do organizačních jednotek

Způsoby vytváření organizačních jednotek:

  • podle funkcí – členění podniku na odborné úseky, ty se pak dále dělí na odbory či oddělení (nákup, zásobování, výroba, prodej, personální a technický úsek…)

  • podle výrobků – např. divize výrobku A, divize výrobku B. Divize na rozdíl od závodu je finančně samostatná, sleduje své náklady, výnosy a tvoří zisk, část zisku odevzdává centrále a o části rozhoduje sama.

  • podle území a oblastí – pokud má podnik své hlavní činnosti rozložené do odlišných oblastí

  • podle zákazníků (vytvářejí často např. banky – bankovní služby pro obyvatelstvo, podniky, pro zemědělce)

  1. vytvoření organizační struktury podniku (znázorněna v organizačních schématech), přiřazení určité skupiny činností konkrétním organizačním útvarům (závod, provoz, úsek, odbor, oddělení, referát)

V praxi jsou organizační struktury velmi různorodé, jsou ovlivněny: velikostí podniku, druhem výroby, územním rozmístěním, etapou rozvoje firmy

Organizační struktury

a) z hlediska rozdělení pravomoci a odpovědnostiLiniová struktura - založena na principu jediného vedoucího v každém útvaru organizačního stupně

4. stupeň řízení - PODNIK, v čele ředitel

3. stupeň řízení - ZÁVOD, v čele ředitel závodu

2. stupeň řízení - PROVOZ, v čele vedoucí provozu

1. stupeň řízení - DÍLNA, v čele mistr

Každý podnik nemusí mít všechny 4 organizační stupně a mohou se jmenovat různě

  • výhody - jasné vztahy i odpovědnost, pružnost řízení

  • nevýhody - předpokládá komplexní znalost vedoucích o své oblasti (jeden pracovník nemůže obsáhnout celou problematiku řízení - malá odbornost řízení), při větším počtu podřízených se cyklus zpomaluje (zpožděné reakce), přetíženost nadřízených

funkcionální struktura - každý zaměstnanec má několik nadřízených a každý rozhoduje o otázkách své oblasti

  • výhody - vysoká odbornost řízení

  • nevýhody - konflikty specialistů (křížení příkazů), nejasnost vedení, nejasná odpovědnost za výsledek, obtížná komunikace

liniově štábní struktura - vedoucí jednotlivých organizačních stupňů vytvářejí specializované odborné "štáby", které jim poskytují informace a rady, štáby nemají rozhodovací pravomoc (sekretariát, kontrola, právník, řízení jakosti)cílově programová struktura, např. maticová – tato organizace bývá dočasná

Témata, do kterých materiál patří