Management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vedení lidí
zde se zabýváme motivací pracovníků k plnění pracovních úkolů
při vedení lidí nám pomáhají teorie X a Y a Maslowova
Teorie X a Y
-
tato teorie rozlišuje pracovníky do dvou skupin:
-
pracovníci typu X jsou líní a snaží se práci vyhnout, tyto pracovníky je třeba řídit autokraticky
-
pracovníci typu Y jsou naopak iniciativní, práce je baví, tyto pracovníky řídíme stylem demokratickým nebo liberálním
-
v praxi má každý pracovník v sobě část X i Y, proto je úkolem vedoucího tento poměr odhadnout a zvolit správný styl řízení
Maslowova teorie
tato teorie se zabývá příčinami motivace pracovníků
člení lidské potřeby do pěti úrovní a říká, že nejdříve musí mít pracovník uspokojeny potřeby nižší úrovně, aby ho mohly motivovat stimuly z vyšší úrovně
Kontrola
kontrola = proces sledování, rozboru a přijetí závěrů v souvislosti s odchylkami od záměrů (cílů)
Odchylky mohou být:
významné – je potřeba na ně reagovat
nevýznamné – nevyžadují reakci
Klasifikace kontrolních procesů
podle obsahové náplně kontroly např. kontrola hospodaření
v předvýrobních etapách
ve výrobě
v povýrobních etapách
podle úrovně řízení
vrcholné kontrolní procesy
operativní kontrolní procesy (na nižších úrovních řízení)
podle charakteru provádění
pravidelné a nepravidelné kontroly
interní a externí kontroly
preventivní, průběžné a následné kontroly
Fáze kontrolního procesu:
stanovení cíle kontroly
stanovení hodnocených kritérií
samotná kontrola a porovnání s kritérií
vyhodnocení a přijetí závěrů
realizace závěrů
Historie managementu
Základní školy managementu (1900 – 1930)
„Vědecké řízení“
„Lidské vztahy“
„Správní řízení “
„Byrokratické řízení“
Rozpracování základních škol do nových směrů (1930 – dosud)