Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Management

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (30.24 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Funkce manažera

  • pohled procesní, dynamický, zachycující manažera při jeho řídící činnosti v organizaci

Manažerské funkce:

  • měly by následovat za sebou v pořadí, jak je uvádíme:

  • plánování

  • manažer stanovuje cíle a zároveň postupy k jejich dosažení

  • organizování

  • manažer potřebuje k zajištění cílů provést řadu činností – stanoví a uspořádá role lidí a těmto rolím přidělí konkrétní práce

  • pro určitou práci je potřeba většinou více lidí – k tomuto účelu manažer zajišťuje sdružování rolí lidí do vhodných pracovních skupin, firemních útvarů, vymezuje jejich vztahy a tím vzniká tzv. organizační struktura

  • výběr a rozmisťování pracovníků

  • v této manažerské funkci řídící pracovník vybírá a získává konkrétní pracovníky do své organizační struktury, aby plnili vymezené role

  • součástí této funkce je i hodnocení podřízených

  • vedení lidí

  • mezi lidmi ve firmě vznikají vzájemné vztahy nadřízenosti, podřízenosti a spolupráce

  • tyto vztahy musí vedoucí pracovník řídit, přímo či nepřímo usměrňovat tak, aby lidé ve firmě plnili vytyčené úkoly

  • kontrola

  • hodnotí kvalitu a kvantitu průběžných a konečných výsledků a vyvodí příslušné závěry

Průběžné funkce:

  • tyto funkce do jisté míry prostupují všemi funkcemi sekvenčními

  • analyzování problémů

  • rozhodování

  • koordinace při realizaci (implementace)

Plánování

  • je proces stanovení cílů řízené činnosti a vhodných cest a prostředků k jejich dosažení ve stanoveném čase

Postup tvorby plánu:

  1. stanovením cíle

  2. vymezením cesty jejich dosažení (varianty)

  3. jednu variantu zvolím – to je plán

Plány můžeme členit z řady hledisek. Nejběžnější je členění z časového hlediska:

  • strategické plány (dlouhodobé)

  • taktické plány (střednědobé)

  • operativní (krátkodobé)

Metoda řízení podle cílů (MBO) pomáhá sladit různé zájmy jednotlivých úrovní řízení

Postup:

  1. Začínáme na úrovni vrcholného řízení, kde se stanoví poslání firmy a podnikatelská strategie.

Podstatou metody však je, že při stanovování těchto cílů jsou přítomni nejen vrcholní vedoucí (ředitelé, náměstci,…), ale i vedoucí pracovníci jim podřízené (vedoucí střední úrovně řízení, tím se lépe ztotožní ve tvorbě cílů

  1. Cíle stanovené na nejvyšší úrovni je pak třeba rozpracovat podrobněji na střední úrovni řízení.

Toto rozpracování cílů provádí příslušní vedoucí střední úrovně managementu.

Aby však byla splněna pravidla metody řízení podle cílů, účastní se tohoto rozpracování i vedoucí nejnižší úrovně řízení, protože ti je pak budou detailně rozpracovávat do nejkonkrétnější podoby

Metoda řízení podle cílů spočívá tedy v participaci (spoluúčasti) nižších vedoucích na řízení na vyšších úrovních řízení proto, aby bylo dosaženo zájmů v organizaci, ale teda i celkově lepších výsledků.

Témata, do kterých materiál patří