MARKETING
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
faktory dlouhodobé rentability:
ochrana životního prostředí
dosahování dobrého jména podniku, jeho stability na trhu
udržení kvalifikovaných pracovníků (i při snížení výroby)
snaha o zvýšení podílu firmy na trhu
otevírání nových trhů
urychlený vývoj nových výrobků a služeb
zvýšení vliv v regionu
sociální program s cílem trvalého sociálního smíru apod.
- na fungujícím trhu obvykle nabízené zboží přesahuje poptávané množství -> proto zisk z prodeje běžných výrobků krátkodobé spotřeby závisí především na velikosti prodeje (odbytu) -> lepší je prodej většího množství za nižší cenu (západoevropská strategie prodeje)
Průzkum trhu
- sběr informací, znalost trhu a jeho vývoje předpokládá úspěšné podnikání
základní metody průzkumu trhu:
průzkum „od stolu“
– statistická zkoumání změn ve spotřebě, přehledy cen životnost zboží účinnost propagace…
průzkum „v terénu“
– obyvatelstvo – přání, zvyklost zákazníků
- co, kde, kolik, komu prodat
- zboží – užitkovost, kvalita, cena, balení, vnější vzhled
- konkurence – metody práce, rozšíření a omezení nabídky
marketingové členění trhu:
potencionální trh – spotřebitelé, pro které je produkt zajímavý, cenově a fyzicky dostupný
aktuální trh – okruh spotřebitelů, kteří určitý produkt nakupují
cílový trh – část trhu, na kterou se firma hodlá zaměřit
segmentace trhu – rozdělení z hlediska potřeb, spotřeby a chování trhu na stejnorodé skupiny
- segmenty trhu jsou skupiny zákazníků, které mají velmi podobné potřeby
Marketingový mix
- kombinace základních prvků marketingu (4P): výrobek (product)
cena (price)
cesty prodeje (place)
stimulování prodeje (promotion)
1. VÝROBEK
- statky, služby, informace, okolnosti spojené s výrobkem (bez poruch)
- 3 vrstvy: jádro (samotný výrobek)
hmotná podoba včetně vnějších znaků (charakteristika – balení, značka, kvalita, …)
rozšířené pojetí výrobku (služby – záruka, instalace, dodávka, …)
jádro
životnost nového výrobku = doba, po kterou se výrobek udrží na trhu
nový výrobek – pro výrobce i spotřebitele (nejrizikovější)
- pro výrobce (rizikové)
- pro spotřebitele = inovace spotřeby
životní cyklus výrobku – má určité fáze
- výrobek se na trhu vyskytuje v různých stádiích zralosti
1. zavedení na trh – velká investice na prosazení, nízký prodej, výroba
ztrátová, seznámení výrobku se spotřebitelem,
propagace (nízká zaváděcí cena)
2. růst – zvětšení objemu produkce, dosahování zisků, roste obrat
3. zralost –, vrchol prodeje, pro firmu výhodné, aby tato situace trvala co nejdéle,
snižování cen, zvyšování kvality,
- zavádění nových výrobků
4. úpadek – zájem o výrobek klesá, nástup nových výrobků
- stáhnutí současného výrobku
hmotná podoba
- obaly výrobků – ochrana výrobku, lepší přeprava, skladování