MARKETING
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- upoutání pozornosti (tvar, motiv, …)
- vyvolání přání koupit výrobek (obrázek, stručný popis výhod)
- zapamatovatelný (značka -> právě chráněna)
- design – soulad vnitřní a vnější charakteristiky výrobku
- výsledek technických a marketingových činností
- styl – estetické vlastnosti výrobku (kombinace linií, tvarů, forem, barev) -> zalíbí se zákazníkovi
- móda = všeobecně přijatelný styl
- kvalita = jakost
- ve smyslu přání odběratele (odběratel požaduje určitý stupeň užitečných vlastností)
- ve smyslu právním (výrobek v souladu s právními předpisy)
rozšířený výrobek
výrobky technicky náročnější
dodávka a prodejní služby – výběr, uskutečňování dodávky (ceník, katalogy)
- užívání výrobků
- inspekční služba = sledování výrobku v průběhu užívání, servis
- kvalita servisu rozhoduje o prodejnosti výrobku
- instalace – zajištění instalace na místě spotřeby
- záruka – odpovědnost za vady (již v době prodeje)
- záruky na vady (po převzetí zboží)
- úvěr - riskantní (odložené placení)
2. CENA (PRICE)
- základní podmínkou pro fungování ceny je volnost stanovení ceny
ceny volné (smluvní) – na trhu jsou určovány podle vztahu nabídky a poptávky
ceny pevné (regulované) – stanovuje někdo jiný než prodávající, např. ministerstvo
- cigarety, alkohol, léky, nájemné, benzín
cenová tvorba: věk zákazníka (dětem, důchodcům levněji)
čas prodeje (výprodeje, ráno dražší, večer levnější)
místo prodeje (v centru dražší, na okraji města levnější)
množství prodeje (velkoobchody -> velký prodej -> slevy)
pohotovost při placení (v hotovosti -> slevy)
kalkulace vlastních nákladů – stanovení minimální ceny
- zjištění konkurence (vyšší, nižší ceny)
metody cenové tvorby: kalkulační metoda – kalkulace nákladů + % zisku
cenové porovnání – ceny konkurence, podle největšího podniku v okolí
3. CESTY PRODEJE (PLACE)
= cesta od výrobce ke konečnému spotřebiteli
formy prodeje: a) přímý prodej – výrobní podnik prodá zákazníkovi
- dodávka do prodejny (maloobchodu) -> zákazníkovi
b) nepřímý prodej – prodej velkoobchodu
maloobchodní organizace prodeje – specializované prodejny, obchodní domy, tržiště, veletrhy,
hypermarkety, katalogové prodejny, zásilkový prodej
vnitřní organizace prodeje: a) samoobsluha
b) volný výběr (obuv, klenoty – nemůžeme si vzít výrobek sami)
c) pultový výběr (oblečení)
d) pojízdné prodejny (zmrzliny, ovoce, …)
4. PROPAGACE
- marketingová forma komunikace mezi prodávajícím a zákazníky
- nástroje: reklama, publicita, podpora prodeje, osobní prodej
reklama
nejvíce ovlivňuje děti a důchodce
nepřímá forma komunikace
placená
uskutečňuje se v médiích (rádio, TV, billboardy, noviny, …)
zásady: pravdivost
věcnost a působivost (stručná, zvýraznění loga, značky, …)