Odbyt,_obchod
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Reklama: (televize, noviny, plakáty, vývěsné štíty, rozhlas, internet)
Podpory prodeje: (dárky, ochutnávky, vzorky, kupóny, soutěže, publicita)
Přímý marketing: (katalogy, prodej poštou, TV Shopping, telefonická nabídka)
Osobní prodej: (prodej v domácnosti)
13. Stimulace prodeje
1. Reklama
- má vzbudit zájem zákazníka o určitý výrobek nebo službu a přesvědčit ho o jeho účinnosti (hromadné sdělovací prostředky, reklamní dárky, reklamní dopisy, plakáty, katalog, prospekty)
2. Osobní nabídka zboží
- dochází k ní při styku s prodavačem nebo obchodním zástupcem
a) různé druhy slev
b) bezplatné vzorky, veletrhy, soutěže
c) publicita
c) Výpočet norem zásob hotových výrobků – časová norma, norma, normativ
ČNZHV = to + p = dny
ZHV = ČNZHV * o = nat. j.
o = roční odbyt / 360 = nat. j.
NZHV = ZHV * cena/jednotka = Kč
PO = 360 / DO = kolikrát ?
DO = 360 / PO = dny
to – průmyslový odbytový cyklus
HV – hotové výrobky
ZHV – zásoba hotových výrobků
o – průměrný denní odbyt
PO – počet obrátek
DO – doba obratu
p – pojistná zásoba
ČNZ – časová norma hotových výrobků
NORMA ZÁSOB v peněžních jednotách = NORMATIV ZÁSOB
Normativ zásob nám udává, jaké množství peněz je vázáno v zásobách podniku
Cena
- vyjadřuje hodnotu zboží je dána faktickou a psychologickou užitečností
- je vyjádřena penězi.
Význam ceny:
a) pro spotřebitele – suma, která se musí vynaložit
b) pro výrobce – nástrojem marketingu, která tvoří příjmy podniku
c) pro makroekonomii – základní mechanismus, který uvádí do rovnováhy P a N na trhu
Cenová politika výrobců:
1. cena výrobce je vyšší než tržní cena (pro malou skupinu lidí s vyššími příjmy, jedná se o luxusní zboží)
2. cena výrobce je nižší než výrobní cena (zaváděcí cena u nových výrobků, o které klesl zájem)
3. cena výrobce je v rovnováze s tržní cenou (výrobce se přizpůsobil kupujícímu)
Použití rozlišných cen:
- různé ceny pro různé zákazníky (důchodci, novomanželé….)
- cena odlišující produkty (letenky)
- cena odlišující okamžik nákupu (zima/léto)
- ocenění produktu ve 2 fázích (leasing)
- cena kompletu nižší než ceny jednotlivých složek dohromady
- cena působící na psychologii zákazníka (99,-Kč)
d) Obchod – velkoobchod (činnost), maloobchod (maloobchodní jednotky)
Základní členění: - tuzemský obchod
- zahraniční obchod
Tuzemský (vnitřní) obchod:
Velkoobchod – nákup zboží od výrobce (nebo velkoobchodu), skladování, prodej maloobchodu (spotřebiteli – zákazníkovi)
Typy velkoobchodů - tradiční velkoobchod
- velkoobchod s omezenými funkcemi
- komisionáři
- aukce
Maloobchod – nákup zboží od velkoobchodu (nebo ob výrobce), prodej spotřebiteli
- provozní maloobchodní jednotky, pohotovostní, ubytovací služba a cestovní ruch, provozovny služeb (čistírna, opravny, kadeřnictví…)