Odbyt,_obchod
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
14. ODBYT, OBCHOD
a) Odbyt – pojem, význam, funkce
-soubor činností, hlavním cílem = je uplatnit výrobky/služby na trhu a dodání odběrateli
-veškeré činnosti související s přesunem hotových výrobků a služeb od výrobce ke spotřebiteli; stejný význam má i termín odbyt
- odbytem se zabývá Odbytový a marketingový útvar, který podléhá přímo řediteli
aktivní funkce odbytu spočívá v:
1. usměrňování výroby tak, aby uspokojovala potřeby trhu
2. usměrňování spotřebitele při vytváření poptávky
3. informování o nových výrobcích a překonávání konzervativních návyků při spotřebě
b) Odbytové činnosti – plánování odbytu, bilance odbytu, marketingové činnosti, operativní odbytové činnosti (nabídka zboží, uzavírání smluv, vyřizování reklamací), expedice a fakturace, obchodně technické služby, evidence
1. marketingové činnosti
2. plánování odbytu
3. personální zajištění odbytu
4. získávání odběratelů a jednání s nimi, uzavírání kupních smluv
5. vyřizování reklamací
6. skladování výrobků
7. expedice
8. fakturace
9. evidence a hodnocení prodeje
10. obchodně technické služby
11. podnikové prodejny
12. propagace, výzkum trhu
13. stimulace prodeje
1. Výzkum trhu, průzkum trhu
- podnik získává potřebné informace o trhu, které mají dlouhodobější charakter
- průzkum trhu je krátkodobější činnost při níž zjišťujeme okamžitý stav trhu, operativní změny a směry vývoje.
- od výzkumu trhu se odvíjí všechny další činnosti podniku. Stanoví se cíl výzkumu= vývoj poptávky
- výsledkem výzkumu = vypracována studie
Průzkum trhu se zkoumá 2 metodami:
1. od stolu (informace dostupné v podniku nebo v jeho okolí; sjednotí – utřídí - vyhodnotí)
2. v terénu (chování zákazníků, konkurence, sledování zboží – užitné vlastností, kvalita, atd.)
2. Plánování odbytu
- plán prodeje =roční a vychází z požadavků odběratelů
- základem pro jeho sestavení je průzkum trhu= obyvatelstvo, zboží i konkurenci
- tímto zjistíme,kolik prodáme a zajistíme příslušné zdroje
- má formu bilance, jednotlivé druhy výrobků jsou v materiálních jednotkách, celkový prodej v jednotkách peněžních
- každý podnikatel musí vědět, jaký objem produkce chce prodat to jsou - zdroje odbytu a komu chce svou produkci prodávat - rozdělení dodávek
BILANCE ODBYTU
Zdroje odbytu Rozdělení dodávek Výroba zboží Dodávky pro investiční výstavbu PZ (+) Dodávky pro vnitřní obchod KZ (-) Dodávky pro vývoz Nákup zboží Ostatní dodávky pro výrobní spotřebu Ostatní zdroje Celkem CelkemI. Přímý prodej
a) Výrobce – Spotřebitel (konečný spotřebitel, výrobce…)
- obvyklý u výrobků na zakázku (nábytek dělaný na míru, šaty šité na míru, turbína,…)
b) Výrobce – Maloobchod – Spotřebitel
- obvyklý u výrobků podléhajících rychle zkáze (mléčné výrobky, maso, zelenina, ovoce,…)