Odbyt,_obchod
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- v oblasti řízení jakosti jsou zpracovány mezinárodní standardy, podle kterých se posuzuje jakost, používají je všechny členské organizace ISO 9000
- jde o normy jakosti přijímané v Evropě, USA, Kanadě a dalších vyspělých zemích světa
- ve skladě je třeba udržovat optimální množství hotových výrobků
7. Expedice
- příprava výrobků k výdeji a naložení na dopravní prostředek
- expedice se uskutečňuje na základě objednávky odběratele.
- náklady na dopravu jsou značné, a proto se musí pečlivě naplánovat rozvoz výrobků
- zásilku výrobků doprovází dodací list
- podnik prodává své výrobky za předem sjednané ceny
- plnění kupní smlouvy oznamuje dodavatel – odběrateli fakturou
Doprava:
vlastními dopravními prostředky
odběratel – vlastní
veřejný dopravce
8. Fakturace
- vyhotovuje ji dodavatel po odeslání výrobků
- faktura je dokument o splnění závazku kupní smlouvy, tedy o uskutečnění dodávky
- faktura odběrateli slouží jako podklad pro zaplacení dodávky.
Doklady vystavované dodavatelem:
1. Dodací list - provází zásilku a slouží k přejímce výrobků odběratelem
2. Faktura - daňový a účetní doklad (obsahuje předepsané náležitosti zák. o DZP a o účetnictví)
3. Přepravní doklady - např. nákladní list, letecký list,…
4. Další doklady - např. různá osvědčení
9. Evidence a hodnocení prodeje
- evidence se vede v knize odeslaných faktur, která slouží k inventarizaci pohledávek a je povinností podniku tuto knihu vést
- při hodnocení se sleduje celkový prodej v korunách i naturálních jednotkách
- sleduje se také prodej nejdůležitějších výrobků a obchody se stálými a největšími partnery
U odbytu dále hodnotíme:
- vývoj odbytu v čase
- prodejnost jednotlivých druhů výrobků
- podíl jednotlivých výrobků na celkovém odbytu
- rozbor a hodnocení odbytu, evidence
10. Obchodně technické služby
- služby PŘED – PŘI – PO dodávce
- služby při prodeji – poradenská služba, ceníky a katalogy
- služby při využívání výrobku – servis, dodávky náhradních dílů, údržba, sledování výrobku
- patří sem: (technická dokumentace, prospekty, ceníky, katalogy, zaškolování pracovníků, doprava, poradenská služba, servis, atd.)
11. Podnikové prodejny
- zde se výrobce dostává do přímého kontaktu s odběratelem a má tak možnost provádět průzkum poptávky a sledovat její vývoj
- také tímto může zajistit propagaci svých výrobků, nabízet obchodně-technické služby
12. Propagace a reklama
- je jedním za základů marketingu
- náklady na prodej hotových výrobků se do ceny výrobku započítávají v podobě odbytové režie
- nejčastější náklady na prodej jsou mzdy pracovníků (plánovačů, právníků, skladníků, fakturantek,…) cestovné, výkony spojů, spotřeba materiál (obaly), odpisy (skladů, vybavení skladů, kanceláří, dopravních prostředků,…) pokuty, penále, manka a škody…