Výrobní činnosti podniku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
sériová výroba - výroba malého počtu druhů, ve větším množství od
každého druhu
- podle vyráběného množství – malosériová, středně a
velkosériová výroba
- stroje – univerzální i specializované
- pracovníci – kvalifikovaní i nekvalifikovaní
- opakovatelnost je vyšší než u kusové výroby
např. výroba aut, praček, kol, rádií, obráběcích strojů…
hromadná výroba - výroba jednoho (či malého počtu druhů) ve velkém
množství
- stroje – jednoúčelové specializované
- pracovníci – kvalifikovaní na obsluhu strojů, ale i
nekvalifikovaní na pomocné práce
- opakovatelnost – vysoká, tvorba výr. linek -> nejnižší N
např. pivovary, šroubky, papíry
Průběh výroby
Příprava výroby – v této fázi se řeší: - co a z čeho se bude vyrábět – vlastnosti, vzhled
- jak budeme vyrábět – postup, stroje, nástroje
- jaké profese budou potřeba
Vlastní výroba – řídí se výrobním postupem, jehož základem je technologie – tzn. způsob přeměny materiálu ve výrobek
Kontrola výroby
průběžná – snaha zachytit včas vadný výrobek
výstupní kontrola – po ukončení výroby
Kvalita (jakost) je vymezena požadavky spotřebitelů a požadavky státu na ochranu spotřebitele (bezpečnost, technické požadavky, správné označení)
Kvalita se posuzuje podle norem jakosti - v ČR ČSN (česká státní norma)
- mezinárodní normy ISO - certifikace (jakost při
výrobě a prodeji)
Skladování výrobků – obdoba skladování materiálu
ad 1. Příprava výroby
Výrobní program = je tvořen výrobky, které podnik vyrábí, mění se dle požadavků trhu nových tech. poznatků (co všechno jsme schopni udělat)
Výroba se musí připravit po stránce:
technické – určení parametrů výrobku a postupu výroby
ekonomické – stanovení nákladů a ceny
organizační – jaké útvary budou výrobu zabezpečovat
Na to navazuje marketingová příprava – jejím cílem je uvést nový výrobek na trh – obal,
název, reklama
ad a) Technická příprava
začínáme námětem na nový výrobek
- náměty přicházejí - zvenku podniku – požadavky zákazníků, konkurenční produkty, studium odborné literatury, patentů…
- zevnitř podniku – požadavky na nové produkty vycházejí z potřeb snížit náklady na výrobu, využít nové materiály, využít volné kapacity…
oddělení vývoje navrhne výrobek (často v podobě modelu)
KONSTRUKČNÍ PŘÍPRAVA – stanovení vlastností, rozměrů, vzhledu nového výrobku
dle modelu se zpracuje konstrukce nového výr. -> dokumentace (výr. výkres)
je-li třeba, vyrobí se prototyp (ten se podrobí zkouškám)
dle zkoušek úprava konstrukce, zpracují se návody k obsluze a propag. mat.
- konstruktér
TECHNOLOGICKÁ PŘÍPRAVA – technologové zabezpečují postup a průběh výroby
vypracovává výr. postup, výkonové normy a dílenské podklady -> tzv. postupové listy
určuje dílny, provozy a stroje, výrobní pomůcky a nářadí, na nichž se bude vyrábět