Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Ekologické zemědělství

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (857.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Co asi nejvíce odlišuje ČR od Rakouska, je v chápání a uplatňování samotné podstaty ekologického hospodaření. Přestože národní úprava vycházející z Nařízení je též přísnější, kontrolní organizace ( jejich počet se pohybuje kolem sedmi) při inspekci vykazují lepší a lidštější přístup než u nás – lépe chápou praktické souvislosti a striktní dodržování zákona, tam kde to ani dost dobře možné není, nevyžadují ( pokud však nedojde k porušení základních zásad EZ). Zajímavé je i to, že v procesu přidělení akreditace se provádí jednodenní audit kontrolní organizace přímo během kontrolní akce na konkrétní ekofarmě.

V Rakousku mají četné zastoupení malých zpracovatelských podniků zaměřených na bioprodukci. Výjimkou nejsou farmy, které si samy zpracovávají. Kromě lepšího nastavení hygienických a veterinárních předpisů, za tím stojí i fakt, že v Rakousku na rozdíl od nás nikdy zcela neskončilo selské hospodaření.

I přes v celku úspěšný vývoj EZ stojí před rakouským ekozemědělstvím řada výzev, které spočívají ve zefektivnění poradenství, kvalitního managementu, informovanosti, marketingu, atd.71

Toto všechno se týká i nás, avšak ještě s větším důrazem a zvýrazněním i dalších aspektů. Základem by měla být platná legislativa, reflektující zmíněné nedostatky právní úpravy v našem prostředí. Takové nedostatky ale nevyplývají z konkrétního sporu mezi subjekty v EZ, příslušné orgány se o nich dozvídají přinejlepším na základě stížností ekozemědělců. Problematické tedy je, že v oblasti EZ u nás ještě není vytvořena dostatečná judikatura, neboť soudních či správních sporů nebylo mnoho. Navíc většina nesrovnalostí s plněním zákonných povinností ( a těch stanovených v Nařízení) ekopodnikatelů zjištěných kontrolou se řeší formou udělení pokuty, což je v kompetenci kontrolního orgánu, návrh na zahájení správního řízení před Mze byl loni podán jen v několika případech.

Nejvyšší správní soud ČR72 řešil v uplynulých letech jen dva případy související s EZ, a to s tématikou poskytnutí dotace a vyrovnávacího příspěvku na základě nařízení vlády č. 500/2000 Sb. Rozsudek byl vydán v roce 2004. Žalující strana se u Nejvyššího správního soudu domáhala zrušení rozhodnutí ZA – PÚ v Šumperku, kterým se změnilo jeho předchozí rozhodnutí a vyrovnávací příspěvek byl žalujícímu přiznán v nulové výši. Nejvyšší správní soud uznal, že i na poskytnutí vyrovnávacího příspěvku měl žalující právní nárok, neboť sleduje jiný účel než samotná dotace a nelze tedy uznáním nároku na dotaci vyloučit poskytnutí vyrovnávacího příspěvku. Napadené rozhodnutí tedy zrušil a celou věc vrátil k novému projednání.

V současnosti spíše hrozí, že se ekozemědělci ocitnou před civilními soudy v souvislosti s odkupem pozemků a řešení nájemních vztahů k půdě.

Témata, do kterých materiál patří