Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Ekologické zemědělství

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (857.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Vzhledem k dané situaci se už od okamžiku vstupu ČR do EU pracovalo na přijetí novely zákona o EZ. Hlavním cílem novely bylo odstranit duplicitu a národní úpravě ponechat jen ta ustanovení Nařízení, která jsou v kompetenci členských států, a to administrativní a kontrolní systém ekologického zemědělství, osvědčování a označování produktů ekologického zemědělství a také reflektovat změnu zákona o zemědělství, která zavádí pro registraci zemědělských podnikatelů nutnost vést evidenci půdy dle systému LPIS. Novela pod č. 553/2005 Sb. nabyla účinnosti v prosinci loňského roku a zformulovala v podstatě nový zákon o EZ, jehož úplné znění bylo vyhlášeno pod č. 30/2006 Sb. V souvislosti s tím byla vyhláškou č. 16/2006 zrušena prováděcí vyhláška k zákonu o EZ č. 53/2001 Sb., včetně svých novel.

Problém duplicity právní úpravy byl již tedy vyřešen. Dalším a nejvíce kritizovaným problémem současné právní úpravy, i když s pozitivním výhledem do budoucnosti, je množství administrativních požadavků a byrokratický přístup úředníků v rámci systému kontroly. Nařízení sice stanoví určitý rámec pro postup kontrolujícího subjektu, ale jakým způsobem má kontrolovaný subjekt prokázat shodu svého hospodaření s požadavky zákona o EZ a Nařízením, si určují kontrolní organizace samy. KEZ, o.p.s. až do konce roku 2005 jako jediná kontrolní organizace u nás vyžadovala např. vedení deníku prodeje, i když by postačila evidence účetnictví, ze které prokazatelně vyplývá objem nakoupeného i prodaného zboží, dále pak vedení pasteveckého deníku, tzv. knihy stížností třetích osob, apod. Velké zatížení představuje i složitý systém vyplňování výkazů o krmivech, atd.

Situace byla zhoršována i samotným přístupem kontrolních pracovníků, kteří svým zaměřením na výkon kontroly, administraci a snahou hledat nedostatky v ní a na místech, kde je pro ekozemědělce nesnadné těmto administrativním požadavkům dostát, opomíjely praktické věci a kontrolu v terénu. KEZ, o.p.s. důsledně lpěl na dodržování obsahu právních norem, nehleděl na samotný princip právní úpravy. Neochota pracovníků převzít odpovědnost za svou činnost, náročnost, nepřehlednost a někdy až nesmysluplnost evidence vedla k poklesu nárůstu zájmu případných ekozemědělců. Přestože je samotná činnost KEZ, o.p.s. přezkoumatelná společností ČIA, o.p.s., z hlediska těchto aspektů se její činnost nehodnotí, pouze z pohledu splňování podmínek pro akreditaci a požadavků Nařízení.

Jako možný způsob řešení tohoto problému je nyní spatřován ve vytvoření konkurence k doposud zcela monopolnímu postavení KEZ, o.p.s. Umožňuje to i platný zákon o EZ, který usnadnil Mze rozšířit kontrolní kompetence i ve směru k dalším subjektům, na základě veřejné obchodní soutěže. Jednat na podporu ekozemědělců byl donucen i PRO-BIO- jeden ze zakládajících členů KEZ, o.p.s., jehož dva zástupci jsou členy správní rady KEZ, o.p.s. a který už dále nemohl přehlížet, že kontrolní organizace, kterou si de facto vytvořili sami ekozemědělci, jim působí v konečném důsledku potíže. Výsledkem daného snažení je pověření kontrolou a certifikací pobočku největší evropské kontrolní a certifikační organizace ABCERT, GmbH, se sídlem v Německu od 1. 1: 2006. Cílem této organizace je právě snížení administrativní náročnosti. Certifikační pracovníci – jde převážně o bývalé ekozemědělce, poradce v ekozemědělství, apod. se zaměří na kontrolu všech procesů v podniku s tím, že půjde o praktičtější sledování v terénu.

Témata, do kterých materiál patří