Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Funkce managementu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (60.89 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Členění organizačních struktur: Výpisky 91,92 (3 schémata)

Liniová organizační struktura řízení
Jeden člověk řídí skupinu lidí (vlastník, mistr, vedoucí) Jako nadřízený Má
pravomoc ukládat úkoly podřízeným a vyžadovat jejich plnění. Vhodné pro
menší podniky Výhoda : jednoduchost, méně nákladná Nevýhoda: vysoké
nároky na liniového manažera

Funkční organizační struktura řízení
Dva nebo více vedoucích řídí skupinu lidí. Jeden z vedoucích řídí podnik z
provozní stránky, druhy z ekonomické stránky - jsou si rovni, musí se
dohodnout. Tolik se neužívá. Výhoda : Vedoucí jsou odborníci Nevýhoda: Příkazy
si mohou odporovat

Liniově-štábní organizační struktura řízení
Několik lidi se podílí na řízení skupiny. Vedoucí řídí a další mu pomáhají,
poskytuji odborné rady a služby. Ulehčuje mu práci. Vhodná pro velké podniky
Výhody: štáb pomáhá Nevýhody: další mzdové náklady navíc

Pružná organizační struktura
U této org.struk. se pro zajištění určitých činností a úkolů vytváří pracovní týmy.
V týmech spolupracuji specialisté z různých útvarů a taky externí pracovníci. V
týmu každý pracovník odpovídá za svou část úkolu. Vedoucí týmu zodpovídá za
cely úkol, ale není nadřízený pro ostatní. Po splnění úkolu se tým rozpouští.
Charakteristické je: Dočasnost Účelnost Zdokonalování stávající organizační
struktury Při Řešení náročnějších projektů se zavádějí projektové složky. Má
plnou pravomoc a odpovědnost

Divizionální organizační struktura

- je založena na existenci divizí

Divize = samostatná ekonomická část (podniku), která hospodaří samostatně
- v čele stojí vedoucí, který má komplexní odpovědnost a pravomoci
- jsou vytvářeny podle druhu výrobku, služeb nebo podle typu zákazníků, nebo
podle územního působení

Členění organizačních struktur z hlediska centralizace

1.

VYSOKÁ (strmá)

- je zde použita decentralizace (řízení je rozděleno do více úrovní
managementu)
- útvary jsou zde řazeny vertikálně (to vytvořil jako první Henri Fayo)

VÝHODA +
malé rozpětí řízení (kolik lidí mám pod sebou)

NEVÝHODY -
vysoké mzdové náklady
přenos informací je pomalý, informace jsou zkreslené (informační šumy, tichá
pošta)

2.

PLOCHÁ

- použita centralizace – jedno centrum řízení
- útvary řazeny horizontálně

VÝHODY +
nízké náklady
přenos informací je rychlý a přesný

NEVÝHODA -
velké rozpětí řízení

4. ROZHODOVÁNÍ

Podstatou rozhodování je volba jednoho možného řešení, které se bude
realizovat.

Etapy rozhodování

1. Vymezení rozhodovacího problému a jeho analýza
2. Tvorba variant řešení

3. Analýza variant a výběr optimální varianty
4. Realizace zvolené varianty

1. Vymezení rozhodovacího problému a jeho analýza

Rozhodovací problém = jakákoliv odchylka od žádoucího stavu

Témata, do kterých materiál patří