Funkce managementu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Členění organizačních struktur: Výpisky 91,92 (3 schémata)
Liniová organizační struktura řízení
Jeden člověk řídí skupinu lidí (vlastník, mistr, vedoucí) Jako nadřízený Má
pravomoc ukládat úkoly podřízeným a vyžadovat jejich plnění. Vhodné pro
menší podniky Výhoda : jednoduchost, méně nákladná Nevýhoda: vysoké
nároky na liniového manažera
Funkční organizační struktura řízení
Dva nebo více vedoucích řídí skupinu lidí. Jeden z vedoucích řídí podnik z
provozní stránky, druhy z ekonomické stránky - jsou si rovni, musí se
dohodnout. Tolik se neužívá. Výhoda : Vedoucí jsou odborníci Nevýhoda: Příkazy
si mohou odporovat
Liniově-štábní organizační struktura řízení
Několik lidi se podílí na řízení skupiny. Vedoucí řídí a další mu pomáhají,
poskytuji odborné rady a služby. Ulehčuje mu práci. Vhodná pro velké podniky
Výhody: štáb pomáhá Nevýhody: další mzdové náklady navíc
Pružná organizační struktura
U této org.struk. se pro zajištění určitých činností a úkolů vytváří pracovní týmy.
V týmech spolupracuji specialisté z různých útvarů a taky externí pracovníci. V
týmu každý pracovník odpovídá za svou část úkolu. Vedoucí týmu zodpovídá za
cely úkol, ale není nadřízený pro ostatní. Po splnění úkolu se tým rozpouští.
Charakteristické je: Dočasnost Účelnost Zdokonalování stávající organizační
struktury Při Řešení náročnějších projektů se zavádějí projektové složky. Má
plnou pravomoc a odpovědnost
Divizionální organizační struktura
- je založena na existenci divizí
Divize = samostatná ekonomická část (podniku), která hospodaří samostatně
- v čele stojí vedoucí, který má komplexní odpovědnost a pravomoci
- jsou vytvářeny podle druhu výrobku, služeb nebo podle typu zákazníků, nebo
podle územního působení
Členění organizačních struktur z hlediska centralizace
1.
VYSOKÁ (strmá)
- je zde použita decentralizace (řízení je rozděleno do více úrovní
managementu)
- útvary jsou zde řazeny vertikálně (to vytvořil jako první Henri Fayo)
VÝHODA +
malé rozpětí řízení (kolik lidí mám pod sebou)
NEVÝHODY -
vysoké mzdové náklady
přenos informací je pomalý, informace jsou zkreslené (informační šumy, tichá
pošta)
2.
PLOCHÁ
- použita centralizace – jedno centrum řízení
- útvary řazeny horizontálně
VÝHODY +
nízké náklady
přenos informací je rychlý a přesný
NEVÝHODA -
velké rozpětí řízení
4. ROZHODOVÁNÍ
Podstatou rozhodování je volba jednoho možného řešení, které se bude
realizovat.
Etapy rozhodování
1. Vymezení rozhodovacího problému a jeho analýza
2. Tvorba variant řešení
3. Analýza variant a výběr optimální varianty
4. Realizace zvolené varianty
1. Vymezení rozhodovacího problému a jeho analýza
Rozhodovací problém = jakákoliv odchylka od žádoucího stavu