Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Odbyt

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (37.63 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

7. Odbyt

1. ZÁKLADNÍ POJMY - odbyt, marketing

  • po skončení výrobního procesu a výstupní kontroly kvality výrobků putuje konečný produkt do prodejního skladu, odtud se odesílá odběratelům - na trh

  • prodej výrobků bývá zajišťován útvary odbytu, marketingu a systémem aktivního styku se zákazníky

ODBYT

  • jedna z podnikových činností

  • soubor činností spojených s prodejem výkonů (výrobků)

  • úkolem je zajistit uplatnění výrobků na trhu

  • úzce souvisí s marketingem

MARKETING

  • umožňuje podniku hledat trh pro své výrobky

  • vzniká ve 20. století při vzniku velkých společností

  • způsob uvažování a myšlení podnikatele

2. ÚTVAR ODBYTU A MARKETINGU, SYSTÉM AKTIVNÍHO STYKU SE ZÁKAZNÍKEM

ÚTVAR ODBYTU A MARKETINGU

  • tyto útvary bývají v malých podnicích propojeny

  • ve velkých podnicích jsou tyto útvary samostatné

  • oba útvary jsou začleněny do obchodního úseku podniku (nákup a prodej)

SYSTÉM AKTIVNÍHO STYKU SE ZÁKAZNÍKY

  • prodej prostřednictvím obchodních cestujících a obchodních zástupců

  • navštěvují potencionální i stávající zákazníky

  • zajišťují servis a podporu obchodních partnerů

  • získávání nových zákazníků

  • propagace a prodej výrobků

OBCHODNÍ CESTUJÍCÍ

  • zaměstnanec podniku

  • odměnou je mzda

OBCHODNÍ ZÁSTUPCE

  • samostatný podnikatel - OSVČ

  • odměnou je provize

  • pracuje pro podnik na základě smlouvy

  • smlouva o obchodním zastoupení - upravena v občanském zákoníku

- pouze písemná forma

- odměnou je provize

- výhradní zastoupení (na určitém území existuje pouze 1 obchodní zástupce, nemůže prodávat výrobky konkurenčních firem = exkluzivní)

- nevýhradní zastoupení (existuje více obchodních zástupců a může prodávat výrobky ostatních firem)

  • smlouva o zprostředkování - v případě krátkodobého zastoupení

  • smlouva o výhradním prodeji - používají se ve vztahu k zahraničním firmám

3. ODBYTOVÉ ČINNOSTI - marketingové činnosti, plánování odbytu a marketingu, operativní odbytové činnosti, skladování výrobků, expedice a fakturace, obchodně technické služby

MARKETINGOVÉ ČINNOSTI

  • analýza trhu, zjištění potřeb a přání zákazníků

VÝZKUM TRHU

  • zjištění a zhodnocení podmínek na trhu a předpokladů pro podnikání a předvídání budoucího vývoje trhu

  • zkoumá poptávku, potřeby a přání zákazníků, důchody a chování konkurence

PODPORA PRODEJE VÝROBKŮ

  • různé formy propagace

STANOVENÍ ODBYTOVÝCH CEST

  • cesta výrobku od výrobce ke spotřebiteli

PLÁNOVÁNÍ ODBYTU A MARKETINGU

  • základem pro odbytový plán jsou znalosti potřeb zákazníka

PLÁNOVÁNÍ DODÁVEK ODBĚRATELŮM

  • provádí personální zajištění odbytu - vlastní zaměstnanci, obchodní zástupci, prodavači

  • sestavuje se bilance odbytu, která má dvě části - zdroje (produkce, kterou chce podnik prodat) a rozdělení (komu chce svou produkci prodat)

BILANCE ODBYTU

  • posouzení, zda máme zajištěn odbyt pro všechny výrobky

  • může být v peněžních i naturálních jednotkách

Témata, do kterých materiál patří