Odbyt
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
7. Odbyt
1. ZÁKLADNÍ POJMY - odbyt, marketing
po skončení výrobního procesu a výstupní kontroly kvality výrobků putuje konečný produkt do prodejního skladu, odtud se odesílá odběratelům - na trh
prodej výrobků bývá zajišťován útvary odbytu, marketingu a systémem aktivního styku se zákazníky
ODBYT
jedna z podnikových činností
soubor činností spojených s prodejem výkonů (výrobků)
úkolem je zajistit uplatnění výrobků na trhu
úzce souvisí s marketingem
MARKETING
umožňuje podniku hledat trh pro své výrobky
vzniká ve 20. století při vzniku velkých společností
způsob uvažování a myšlení podnikatele
2. ÚTVAR ODBYTU A MARKETINGU, SYSTÉM AKTIVNÍHO STYKU SE ZÁKAZNÍKEM
ÚTVAR ODBYTU A MARKETINGU
tyto útvary bývají v malých podnicích propojeny
ve velkých podnicích jsou tyto útvary samostatné
oba útvary jsou začleněny do obchodního úseku podniku (nákup a prodej)
SYSTÉM AKTIVNÍHO STYKU SE ZÁKAZNÍKY
prodej prostřednictvím obchodních cestujících a obchodních zástupců
navštěvují potencionální i stávající zákazníky
zajišťují servis a podporu obchodních partnerů
získávání nových zákazníků
propagace a prodej výrobků
OBCHODNÍ CESTUJÍCÍ
zaměstnanec podniku
odměnou je mzda
OBCHODNÍ ZÁSTUPCE
samostatný podnikatel - OSVČ
odměnou je provize
pracuje pro podnik na základě smlouvy
smlouva o obchodním zastoupení - upravena v občanském zákoníku
- pouze písemná forma
- odměnou je provize
- výhradní zastoupení (na určitém území existuje pouze 1 obchodní zástupce, nemůže prodávat výrobky konkurenčních firem = exkluzivní)
- nevýhradní zastoupení (existuje více obchodních zástupců a může prodávat výrobky ostatních firem)
smlouva o zprostředkování - v případě krátkodobého zastoupení
smlouva o výhradním prodeji - používají se ve vztahu k zahraničním firmám
3. ODBYTOVÉ ČINNOSTI - marketingové činnosti, plánování odbytu a marketingu, operativní odbytové činnosti, skladování výrobků, expedice a fakturace, obchodně technické služby
MARKETINGOVÉ ČINNOSTI
analýza trhu, zjištění potřeb a přání zákazníků
VÝZKUM TRHU
zjištění a zhodnocení podmínek na trhu a předpokladů pro podnikání a předvídání budoucího vývoje trhu
zkoumá poptávku, potřeby a přání zákazníků, důchody a chování konkurence
PODPORA PRODEJE VÝROBKŮ
různé formy propagace
STANOVENÍ ODBYTOVÝCH CEST
cesta výrobku od výrobce ke spotřebiteli
PLÁNOVÁNÍ ODBYTU A MARKETINGU
základem pro odbytový plán jsou znalosti potřeb zákazníka
PLÁNOVÁNÍ DODÁVEK ODBĚRATELŮM
provádí personální zajištění odbytu - vlastní zaměstnanci, obchodní zástupci, prodavači
sestavuje se bilance odbytu, která má dvě části - zdroje (produkce, kterou chce podnik prodat) a rozdělení (komu chce svou produkci prodat)
BILANCE ODBYTU
posouzení, zda máme zajištěn odbyt pro všechny výrobky
může být v peněžních i naturálních jednotkách