30. Filozofie 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– univerzální: 1. puzení,
žádostivost
2. instinkt
3. návykové chování
4. praktická
inteligence
– dílo: Ordo amoris
Místo člověka v kosmu
Podstata formy sympatie
– Arnold Gehlen – německý filozof a sociolog
– člověk je slabá, zranitelná bytost – vyžaduje dlouhou a vydatnou péči po
narození
– dílo: Bytost nedostatku
–> nedokonalost člověka kompenzuje technika a kultura
–> poukazuje na přetechnizovanost a zmechanizování světa
– Helmut Plessner – německý filozof a sociolog
– živé organismy se liší od živých svou „pozicionalitou“
1. vnější
–> otevřená
–> rostliny
2. vnitřní
–> uzavřená
–> člověk
– pozicionalita = aktivní určování své pozice v okolí
– člověk s liší od ostatních odstupem od sebe sama, nahlížením na sebe
sama (smích sám sobě)
– dílo: Smích a pláč
– Hannah Arendtová – německá filozofka a socioložka
– židovský původ
– spolupráce s Heidegerem, Jaspersem, Husserlem
– zabývá se problematikou kultury, masové kultury, svobodou
– kritika totalitarismu – nacismu a fašismu
– dílo: Vita activa
–> 3 typy lidské aktivity: 1. práce
–> spjata s přírodou a biologickými
potřebami
2. výroba
–> vyšší forma
–> vytváří svět
–> umožňuje přežívání kultur
3. jednání
–> nejvyšší forma
–> čistě lidská
Počátky totalitarismu
–> znaky totalitarismu: 1. ideologie
2. teror
3. vůdce
4. organizace
5. propaganda
O revoluci
–> porovnává revoluci francouzskou a americkou
– Pierre Teihard de Chardin – francouzský paleontolog, myslitel, teolog
– byl v jezuitském řádu
– člověk – vrchol vesmírné evoluce
– člověk je: 1. bytost biologická
2. bytost kosmická
– Bůh = bod Omega
– dílo: Lidstvo jako zoologická zahrada
Fenomén člověka
– eidetický – v Husserlově filosofii podstatný, nutný, zbavený nahodilostí
– invariant – (lat.), to, co se nemění a zůstává stálé