30. Filozofie 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
–> kritika marxismu – hlavně předvídání historického
vývoje
Filozofie přirozeného jazyka – reakce na novopozitivismus
– logický novopozitivismus prokázal svá omezení
– vystřídán logickým empirismem
– jazyk – je nástroj
– má historický vývoj
– má sociální podmínky
– John Langshaw Austin – 1911 – 1960
– základní termín – řečový akt – 3 druhy: 1. elokuční
–> vztah mluvčího
k tomu, co sděluje
2. lokuční
–> vlastnosti sdělení
3. perlokuční
–> účinek aktu
– sociolingvistika = vztah mezi jazykem a sociální strukturou – jazyk
sociální skupiny, třídy
– Noam Chomsky – 1928
– nativismus – mluva je do jisté míry dědičná
– dítě se rodí s předpoklady k jazykovému vyjadřování (tzv.
vrozené jazykové univerzálie)
– John Austin – 1911 – 1960
– jazykem nechceme vždy jen něco sdělit, předat, ale i potěšit, udělat radost
– jazyk má mnohem více dimenzí
– řečový akt – mluvčí nechce vždy jen předat informace, chce potěšit slovem,
vyjádřit emoce
– vždy musíme jazyk brát ruku v ruce s prostředím, kontextem
– slovo ANO vyslovíme milionkrát za život, ale jen v některých situacích má
obrovský význam
– Jürgen Habermass – teorie komunikativního jednání:
1. instrumentální jednání
–> zaměřené na dosažení cíle, účelu
2. komunikativní jednání
–> porozumění s druhým člověkem
– důraz klade na komunikaci tváří v tvář
– odpůrce technologie –> ztráta osobního kontaktu
– důležité aspekty při presentování / komunikaci – srozumitelnost
– důvěryhodnost
– přesvědčivost
– komunikace je zasažena vnitřními i vnějšími zájmy, politikou,
reklamou
– vypracoval teorii podmínek, za nichž je možné vést nenarušenou
komunikaci, rovné šance a podmínky pro účastníky komunikace
Filozofická antropologie – vznik ve 20. století
– Co je člověk? – čím je výjimečný, co ho dělá člověkem...
– kalokaghátia – vztah duše a fyzického těla
– jaké je místo člověka ve společnosti a v přírodě
– jaké je vymezení člověka od ostatních živých tvorů
– předchůdci: Kant, Feuerbach, Marx, Kierkegaard
– Max Scheler – zakladatel
– člověka rozebírá ze 2 směrů: 1. etika
2. postavení ve světě, v řádu organismů
– milující jsoucno – ens amans
– prvotní náklonnost
– nejdříve nás musí něco zaujmout, upoutat
– poznávací jsoucno – ens cogitans
– navazující poznání
– láska – zušlechťující a tvořivá aktivita, probouzí chtění, poznávání
– je trvale neukojena, může být uspokojena jen Bohem
– je to jakýsi řád, který tu je a může být pouze odkryt
– řád lásky – ordo amoris
– do něj vstupujeme, vystupujeme...
– je v celém světě i každý má svůj
– předznamenává, co může člověka osudově potkat
– srovnává člověka s jinými živými tvory – společné: pohyb, sebeutváření