30. Filozofie 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– optimistické ekonomické výhledy byly konfrontovány s hospodářskými
otřesy, ropná krize
– postmoderna znamená krizi moderny (tj. osvícenského myšlení a na něm
založené vědy)
– 20. století se vyznačuje mnohočetností filozofických přístupů – tradiční
hodnoty a vazby se uvolňují
– leitmotivem (hlavním motivem) doby se stává relativita, nihilismus
– mění se paradigma vědy, moderní věda se stává více alternativní
– hledá alternativní cesty v nejrůznějších oborech lidské činnosti (hnutí New
Age – zdravý životní styl)
– svět je přírodně, ekonomicky, informačně propojen
– kriticky se obrací k rozumu a odmítá jeho nadřazenost – rozum přímočarý,
dobyvačný (člověk může vše – Descartes), suverénní
– vyhlašuje kulturní pluralitu a zpochybňuje západní egocentrismus
– není rozdíl mezi „vysokým“ a „nízkým“ uměním
– výsledkem se může stát nihilismus (= neuznává, popírá hodnoty mravní,
společenské, negativní postoj k všeobecně přijímaným hodnotám, ke všemu)
– chce se bavit, nebere svět vážně
– svět je hrou, kterou neomezeně vymýšlíme
– hlavním principem je „ozvláštnění“
– nepátrá po smyslu života
– odmítá velké ideje a cíle – láska k lidstvu, soucit, mravní zdokonalování
– přesah lidské existence spočívá v prostém přežívání
– Thomas Samuel Kuhn – 1922 – 1996
– americký teoretik vědy
– vývoj vědy není pomalý, evoluční, ale je revoluční
– Michael Foucault – epistémy
– Paul Karl Feyeraben – 1924 – 1994
– vývoj věd nemá logiku
– Jean Francoise Lyotard + Wolfgang Welsch – prosazují pluralitu, diskurs, toleranci
– odmítají konsens (dohodu) – neuznávají
jednotu
– neexistuje jeden univerzální výklad
Kritický racionalismus – 2. polovina 20. století
– obhajuje názor o objektivní existenci veřejného světa a možnosti
jeho poznání prostřednictvím kriticky vedené práce rozumu
– kritické myšlení
– vzešel z okruhu vídeňské školy
– Karl Reimund Popper – 1902 – 1994
– Rakušan
– teoretik vědy
– zabýval se poznáním
– teorie falzifikace – vědecká teorie platí do té doby, dokud někdo
neprokáže její nepravdivost
– pravdivost vědeckých teorií nelze dokazovat,
pouze empiricky testovat
– vědecká teorie je jen ta, která počítá se svou
falzifikovatelností
– teorie 3 světů: 1. S1 = hmotný svět, příroda, technika
2. S2 = myšlenky lidí, psychický svět
3. S3 = využívání závěrů lidského myšlení, výsledky
našich myšlenkových pochodů
– teorie otevřené společnosti – jen demokracie zaručuje bezpečí a
svobodu – je ohrožena totalitními
tendencemi (ideologiemi)
– svoboda je neslučitelná s rovností
– uzavřená společnost = totalita
(nepouští informace dovnitř)
– dílo: Otevřená společnost a její nepřátelé
Bída historicismu