Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Česká literatura doby Karla IV_

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (32.83 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

a teď mu vysvětluje, proč je jeho existence nutná; spor rozsoudí Bůh, Neštěstí z něj vyjde jako vítěz.

Písňová tvorba - 2.polovina 14.století, většinou milostná tématika, ale různého druhu:

Závišova píseň – dvorská lyrika, umělecky nejvyspělejší, působivá, formálně propracovaná

Dřěvo se listem odievá (Stromoví se listím odívá)– oponuje dvorskému pojetí lásky (o lásce se nemluví, ta je jen v srdci), spojení vyššího a nižšího stylu, vyznívá až jako zlehčení dvorské lyriky

Ztratilať jsem milého – lidová píseň, dívka promlouvá (bez smutku, spíš rozmarně) ke ztracenému milenci; jednoduché, naivní, jazykově primitivní, refrén Jměj sě dobřě, srdéčko (Měj se dobře, srdéčko).

Hebrejská literatura – byla nedílnou součástí literárního dění v Čechách (už od 12. stol.), např. Avigdor Karó, učenec, lékař, jako jeden z mála Židů přežil protižidovský pogrom v pražském ghettu o Velikonocích roku 1389 a napsal o tom žalozpěv, který se dodnes čte v pražské Staronové synagoze.

Literatura doby předhusitské a husitské

(konec 14. stol. – 60. léta 15. stol.)

Je to období snah o nápravu církve i společnosti. Vzdělanci hledali příčinu úpadku a krize křesťanské společnosti a nacházeli ji v tom, že společnost opustila zásady Kristova učení. Předmětem kritiky se staly především nešvary uvnitř církve. Posílení moci a vlivu církve ve 12.-13.stol. mělo pozitivní i negativní projevy. Na jedné straně se podílí na rozšíření vzdělanosti (zakládá univerzity), na rozvoji; na druhé straně vzbuzuje pohoršení a odpor zejména honbou za majetkem a světskou mocí, mravním úpadkem, korupcí a tím, že se nevěnuje svému poslání, tj. péči o duše věřících. Ocitá se v krizi. Projevem obecné krize církve bylo i avignonské zajetí papežů a pak papežské schizma 1378-1417.

Církevní vzdělanci se snažili povznést mravní a kulturní úroveň církve, nebyli však úspěšní. V době Karla IV. se v Evropě šířil proud nové zbožnosti – prohloubit osobní víru duchovním rozjímáním, každý sám hledat cestu k Bohu; namířeno proti formalismu, stoupenci (i sám Karel IV.) nevytvářeli početný proud, až působením univerzity a kazatelů se šíří a dostává jiný obsah a ráz.

Pak už má opravné hnutí ráz jednoznačného veřejného útoku na zkaženost správců církve, včetně papeže. Církev má podle Bible žít v chudobě, z toho mnozí vyvodili, že má být svého majetku zbavena. Církevní majetek byl trnem v oku všem vrstvám obyvatelstva. Podle vzoru Bible má tedy dojít k nápravě nejprve samotné církve, tím pak i celé společnosti. Roste proto zájem o Bibli, u nás pořízen úplný překlad do češtiny v 60.-80.letech 14.stol. Podobný stav i jinde v Evropě, u nás přerostlo v hnutí, které zachvátilo celou společnost.

Velkou roli přitom hrálo působení univerzity (růst a šíření vzdělanosti) a kazatelů (prostým věřícím sdělovali myšlenky Bible). V Praze ve 2. pol. 14. stol. působili kazatelé (bývají označováni jako Husovi předchůdci):

Témata, do kterých materiál patří