Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Divadlo a dramatická tvorba 19. století - maturita

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.54 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

11. – Divadlo a dramatická tvorba 19. století (obrození, Klicpera, Tyl, májovci, lumírovci, realismus)

Význam divadla za národního obrození byl veliký, mluvené slovo velmi působilo na lidi. Hrálo se pouze německy. Stavovské divadlo – jednou týdně se hrálo pro Čechy v jejich jazyce. 1771 – Divadlo v KotcíchKníže Honzík – 1. hra v češtině. Hrálo se rovněž v kočovných společnostech. V letech 1786 – 89 působí na Václavském náměstí divadlo Bouda, které hrálo pouze česky. Hry historické a vlastenecké, úplně poprvé se zde hrál Shakespeare, dále Vlasta a Šárka, Břetislav a Jitka. Divadlo však po třech letech končí kvůli ekonomickým problémům. Jeho zakladatelem byl:

Václav Thám (1765 – 1816) – dramatik, básník, překladatel, herec. Po studiu filozofie úředník, více se však věnoval žurnalistice a divadlu, inicioval Boudu, kde působil jako režisér, herec, dramaturg. Po stržení Boudy byl režisérem českých představení v Divadle u hybernů, pak jako člen kočovných společností jezdil po různých městech říše, zemřel pravděpodobně někde v Haliči. I když se dochovalo jen velmi málo jeho vlastních nebo jím přeložených her, odhaduje se, že napsal nebo přeložil 150 – 200 divadelních her…

Václav Kliment Klicpera (1792 – 1859) – dramatik, prozaik, básník, zakladatel novodobého českého dramatu. Narozen v Chlumci nad Cidlinou v početné rodině krejčího a kostelníka. Sám se také učil krejčím, pak řezníkem, řemesla však zanechal a po vysokoškolském studiu se stal se profesorem gymnázia v Hradci Králové, poté Akademického gymnázia v Praze. Již za dob svého studia se podílel na recitačních vystoupeních a na práci v ochotnických spolcích, byl úspěšný jako herec a brzy se uplatnil i jako dramatický autor. Jako profesor výrazně ovlivnil své žáky (v Hradci – J. K. Tyl, K. J. Erben, v Praze – V. Hálek, J. Neruda, J. V. Frič aj.). Nepovolené vydávání českého časopisu studenty jeho školy bylo i záminkou pro Klicperovo penzionování. Tvůrce žertovných a vlasteneckých deklamovánek, určených pro přednes při společenských zábavách. V próze se věnoval historické povídce podle vzoru W. Scotta. Pokusil se o první překlady Shakespeara. Napsal přes 50 českých her, psal historické hry ve vlasteneckém duchu, zpracovával bájné látky – Blaník, Loketský zvon, Valdek, veršovaná tragédie Soběslav, selský kníže. Velmi úspěšné byly Klicperovy veselohry s propracovanou dějovou výstavbou a vyhraněnými komediálními charaktery, jako je lakomec, žárlivec, hloupý nadutec pod. Na nich pak úsměvně odsuzuje lidské nedostatky, lakomství, samolibost, omezenost, panovačnost, ale i maloměšťácké šosáctví a plané vlastenčení – např. Divotvorný klobouk, Lhář a jeho rod, Veselohra na mostě, Rohovín Čtverrohý, Žižkův meč aj. Klicperovy veselohry byly jevištně realizovány i režiséry moderního divadla (E. F. Burian, J. Frejka, J. Honzl aj.).

Témata, do kterých materiál patří