Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Realismus ve světové literatuře

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (60.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Realismus

Realismus představuje jednak umělecký směr převládající ve 2. polovině 19. století,

jednak obecně jednu z hlavních uměleckých tendencí (snah, přístupů),

a sice co nejvíce se přiblížit skutečnosti – zobrazovat (zachycovat) ji věrně, pravdivě, objektivně, jedná se tedy o vztah autora k realitě. Nacházíme ji v umění (tedy i v literatuře) od počátků, od nejstarších dob do dneška. Někdy převládala, jindy byla odsunuta do pozadí, či přímo odmítána, a nakonec přichází i období, kdy působila souběžně s jinými tendencemi. Vlastně vždy ji nějakým způsobem bereme v potaz. Vždyť i „jiné“ umělecké tendence mnohdy vymezujeme právě vzhledem k ní (říkáme např.: umělci se nesnaží, nechtějí či odmítají zobrazovat věrně realitu, jde jim o … a zde pak se pokoušíme vystihnout to jiné, ten jiný přístup, snahu o něco jiného).

Realistické tendence v literatuře (ještě výrazněji ve výtvarném umění) pozorujeme již v antice (např. Homér), pak tedy i v linii uměleckých směrů navazujících na antiku - v renesanci a klasicismu – zde již dominovaly (např. Boccacciův Dekameron svým pohledem na vztah mezi mužem a ženou, Shakespearova a Moliérova dramata či Cervantesův román). Příznačné bylo, že postavy zosobňovaly lidské typy, ale nebyly vytrženy z reálií.

V 19. století realistické tendence přerostly v umělecký směr. Nejprve v dílech některých autorů (např. Hugo, Stendhal, Puškin) nacházíme rysy romantické (hrdinové, jejich lásky, postoje, osudy) i realistické (zobrazení života soudobé společnosti, vztahy a sociální rozdíly v ní). Představují tedy jakési přechodné období mezi romantismem a realismem. Autorům již nestačí hledat ideál mimo skutečnost, chtějí poznat skutečný život lidí (soukromý i veřejný), vztahy mezi nimi, jejich myšlení apod. Proto posléze důkladně zkoumají život člověka, jeho nitro i celou společnost.

Ve 2. polovině 19. století realismus převažuje a jeho vystupňovaná podoba (vrcholná fáze) bývá označována kritický realismus. Vyznačuje se zesílením kritičnosti, analytičnosti, přináší nesmlouvavý a ostrý úhel pohledu. Prudký vývoj moderní společnosti, zejména vzestup dravé podnikatelské vrstvy, vnesl do života rychlé tempo, složitost, nejistotu, praktičnost, pragmatičnost, prospěchářství a bezohledné soupeření. Sociální situace se v té době přiostřovala – revoluce (1848), stávky, využívání dělnické síly, dospělé i dětské apod. Liberální kapitalistická společnost 2. poloviny 19.stol. ničila řadového člověka majetkově i psychicky. Vztahy mezi lidmi se redukovaly na vztahy peněžní a zbožní. Tržní hospodářství přivodilo propastné majetkové a sociální rozdíly. To vše se stalo zdrojem konfliktů. Proto mnozí umělci získávají ke skutečnosti kritický vztah (postoj, přístup) a záměrně zobrazují skutečnost plnou sociálních konfliktů, analyzují poměry ve společnosti, vztahy mezi lidmi, lidskou psychiku.

Témata, do kterých materiál patří