Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Realismus ve světové literatuře

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (60.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Pojem „mrtvé duše“ má ještě další význam: jsou to i ti statkáři, jsou jakoby mrtvými dušemi – prázdnými, bezduchými, neboť jsou to vesměs omezenci, lakomci, opilci, podvodníci, hlupáci, vyděrači; ukazují ruskou malost, nízkost; výrazné typy podtrhuje nomen omen (jméno jako znamení) – Manilov – odporně sladký, úlisný, Nozdrev – žvanil, Sobakievič – neohrabaný, Korobočka – hrubá, neotesaná aj. Přeneseně (i dnes) v běžném jazyce lze užít výraz „mrtvé duše“ pro zacházení s něčím neexistujícím, pro předstírání existence něčeho, co není, tj. pro podvádění. (1. překlad do češtiny – K. Havlíček Borovský.)

Hráči – komedie o střetu karetních podvodníků

Fjodor Michajlovič DOSTOJEVSKIJ (1821 – 1881)

Světově uznávaný prozaik, tvůrce moderního románu, silně ovlivnil světovou prózu 20. století, a to jak rozvoj moderního psychologického románu (je jedním ze zakladatelů), tak rozvoj moderní experimentující prózy (zaměřené na volný proud myšlenek, např. Proust, Joyce, Kafka, Wolfová).

S realismem je spojen jen některými rysy své tvorby a také časově žil v době vrcholného realismu).

V jeho románech závažná společenská i filozofická problematika, týká se nejen Ruska, ale i celého lidstva – varuje před mnohými nebezpečími, ať už vypjatý individualismus či radikálnost revolučního hnutí.

Otřesné životní zkušenosti sice nenarušily jeho víru v člověka (pro toho má naopak větší pochopení), ale ztratil víru v možnost lepšího uspořádání společnosti a v mravní zralost lidstva – viz např. výroky z románu Bratři Karamazovi: „Není-li Bůh, tak vše je dovoleno…absolutní svoboda vede k vraždám, teroru, k rozvratu osobnosti“… „Každá, byť sebelepší idea se v lidských rukou může změnit v nástroj moci, ovládání a násilí¨

Dostojevskij byl (bohužel) velký prorok. I v soudobé kultuře se stále bolestně hledá a úzkostně tuší, že sesazení Boha nic neřeší, všude tam žije prorocké varování Dostojevského v plném rozsahu.

Život: Pocházel z moskevské zchudlé šlechtické rodiny, vystudoval vojenskou techniku, za účast v hnutí petraševců (skupina proti samoděržaví, nevolnictví; ovlivněni děkabristy, plánovali svržení cara) zatčen, odsouzen k smrti, na popravišti změněno na vyhnanství a vězení na Sibiři. Téměř 10 let na Sibiři jej těžce poznamenalo. Trpěl tam fyzicky i psychicky (kruté, nelidské podmínky, trpěl epilepsií). Až směl odjet (vrátili mu i šlechtický titul, směl publikovat), odchází do ciziny, pak návrat do vlasti, literární a novinářská práce, tísnivé hmotné poměry, má dluhy, proto horečnaté psaní, ale přitom jej ničí hráčská vášeň a epilepsie.

Další rysy jeho prózy:

- právě vlivem otřesných zážitků se stal citlivějším k lidskému utrpení a ponížení a svou pozornost soustředil nejen na jednání člověka, ale hlavně na jeho duševní pochody; tj. nejen na vnější okolnosti, ale hlavně na vnitřní život, proto často využívá vnitřního monologu

Témata, do kterých materiál patří