Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Realismus ve světové literatuře

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (60.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Anna Kareninová čít 2 s. 71 - román zobrazuje nejen citové a duševní stavy hl.hrdinky (zejm.její vášnivý a zároveň zničující vztah k Vronskému), ale i vývoj tehdejší ruské, především petrohradské a moskevské společnosti. Postavy: mladý statkář Levin, zamilovaný do Kitty, důstojník Vronský, jenž po krátkém románku s Kitty navazuje intimní vztah s Annou K., manželkou státního úředníka. Román pak sleduje jednotlivé vztahy – tragicky vyhrocený poměr Vronského a Anny, šťastný svazek Kitty a Levina. Závěr je tragický – Anna řeší svůj vztah k Vronskému, manželovi a svému synovi dobrovolným skokem pod vlak.

Vzkříšení – společenskokritický román o pochybených morálních hodnotách společnosti, mistrně vykresleny duševní přelomy v životě hrdinů. Kníže Něchljudov kdysi v mládí ublížil dívce Kaťuši (svedl ji, způsobil její mravní pád). Nyní, když je nespravedlivě odsouzena (za krádež a travičství), chce odčinit svou starou vinu, pomáhá jí. Když je Kaťuša opět na svobodě, nabízí jí sňatek. Ona odmítne, pochopí, že je to nabídka ne z lásky, ale z útrpnosti. Dává přednost spoluvězni, který ji opravdu miluje.

Anton Pavlovič ČECHOV (1860 – 1904)

Mistr povídky, zakladatel lyrického a psychologického dramatu; ovlivnil vývoj světové prózy i dramatu k moderním směrům. Může být a bývá řazen k vrcholnému realismu i k moderním směrům přelomu století; k realismu: kritikou ruské společnosti, zobrazením všedního života průměrných lidí (všednost a průměrnost je však spíše zdánlivá); k moderním směrům: existenciální otázky (jak žít, hledání jistot, hodnot, smyslu života). S tím souvisí i výrazná psychologičnost a lyričnost jeho děl – tzn. potlačení vnější dějovosti, dramatičnost není ve vnějším fyzickém ději, ale v psychologické rovině, vnitřních střetech lidské psychiky - zdánlivě se nic neděje, ale přitom se odehrává velké drama v nitru postav. (Proto jsou jeho hry pro nezasvěceného diváka často na první pohled zdlouhavé.) Další výrazný dojem z jeho děl – melancholie, tj. smutek i úsměv, „smích skrz slzy“, mísí se tragika i komika, ale vkusně, jemně, citlivě; má pochopení pro člověka, pro jeho smutky, rozčarování, soucítí s ním, i když to podává to humorně či úsměvně, komicky.

Drama: rozbíjí klasickou formu (zásada 3 jednot, 5 částí kompozice), a sice přítomnost ustupuje vysněnému životu, ať v budoucnosti či v minulosti (ve vzpomínkách), vedle dialogů užívá hojně i monology, v nich úvahy, pocity, sny, touhy; klade důraz na vystižení atmosféry; postavy: žijí v klamných představách, proto musí nutně přijít deziluze, zklamání, pocit promarněného života (i když u každého jinak, důvody a okolnosti jsou různé). Navazují na něj např. američtí dramatikové: O’Neill, Williams, Miller. Vrcholná dramata:

Témata, do kterých materiál patří