Světová literatura po roce 1945
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
zakladatelkou je Agatha Christie (pracuje často s principem jednoho geniálního detektiva či chytré profesorky)
dalším tvůrcem detektivního románu, ale jiného typu – tzv. „drsná škola“ → Chandler
Agatha Christie
mnoho detektivek – tou první byla kniha Deset malých černoušků
DALŠÍ VÝZNAMNÍ SVĚTOVÍ SPISOVATELÉ
Anglická literatura
Anthony Burgess – Mechanický pomeranč (této knize přineslo velkou slávu až filmové zpracování)
parta kluků, kteří páchají výtržnosti i zločiny, jejich životní filozofií je násilí a zlo.
následně je jeden z nich je vystaven pokusu, zdali se dá zbavit člověka sklonu k násilí, děláno docela drasticky, zároveň jsou v něm vzbuzovány nepříjemné pocity pomocí hudby, aby si to násilí znechutil; částečně se to povede, ale nakonec se ukáže, že se násilí nedá vymýtit – že je uloženo hluboko v člověku
filozofická studie o zlu v člověku, ale zároveň vyprávění o zlu a o partě lidí (mají vlastní slang na základě ruštiny)
Salman Rushdie – slavné dílo Satanské verše (díky němu iránským vůdcem odsouzen na smrt)
Ian McEwan – Betonová zahrada
Americká literatura
Jerome David Salinger – Kdo chytá v žitě
psychologický román – o konfliktu mladého člověka s dospělými a se světem, o zmatcích dospívání, nerozhodnosti a nekonformnosti
hlavní hrdina a vypravěč – 17letý Holden Caulfield vypravuje v sanatoriu s ročním odstupem svůj příběh a vzpomíná na předvánoční 3denní cestu domů do New Yorku ze školy v Pencey, odkud byl vyloučen
připomíná si své spolužáky, přítelkyni Sally Haysovou, různá náhodná setkání a rozhovory s lidmi, obává se rodičů, těší se na mladší sestru Phoebe
je znechucen světem dospělých (přetvářka, neporozumění, bezcitnost), miluje děti pro jejich upřímnost a bezúhonnost a chce je chránit před zlem a nástrahami (být tím, „kdo chytá v žitě“) = generační i osobní zpověď o hledání vlastní identity, lidské opravdovosti, čistoty, lásky ve světě plném lhostejnosti a krutosti (skutečnost × romantické ideály)
zdánlivá cyničnost a vulgárnost = pozérství, kterým je maskována citová zranitelnost
dobový slang dospívající mládeže, střídání lyrických pasáží s groteskními situacemi a drsným černým humorem (zbraň proti zlu)
rekonstrukce Holdenovy bludné cesty – prvky pikareskního románu (cesta od dětské naivity k pravdivému poznání světa a sebeuvědomění)
obtížnost hledání, rozhodování, překonání krize, volba života (místo dobrovolné smrti), ale ne za cenu opuštění svých zásad
výrazová expresivita až vulgarita, nadsázka, jazyková nespisovnost
John Irving – Svět podle Garpa (i z filmováno)
stal se kultovní knihou díky zachycení spousty typických rysů amerického života a typických témat
groteskní románová metafora přítomnosti zla a strachu z něj v americké společnosti
intertextové vztahy (útržky textů, které Jenny nebo Grap napsali či řekli)
fiktivní biografie spisovatele T. S. Garpa
Postavy:
T. S. Garp – posedlý strachem z nebezpečí číhajícího na jeho blízké na každém kroku a snaží se ho minimalizovat absurdním systémem preventivních ochran, paradoxně způsobí i smrt vlastního syna (druhý jeho syn přijde o oko)
zkratka „technický seržant Garp“ – hodnost otce, který byl umírajícím vojákem (matka byla zdravotní sestra)
jeho smrt je nakonec symbolem absurdity