Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Tradiční světová literatura 1. poloviny 20. století

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (165.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Formální stránka díla:

Prostá forma (jazyk i kompozice) skrývá značné významové bohatství, hluboký smysl. Umělecká působivost výpovědi spočívá právě v její prostotě, prostota je ovšem výsledkem náročného tvůrčího úsilí autora. Viz jeho osobitý styl, metoda ledovce. (Hemingwayův osobitý styl inspiroval, ovlivnil např. J. Škvoreckého.)

Žánr: novela – próza nevelkého rozsahu (podobně jako povídka). Od povídky a románu se liší tím, že se soustřeďuje pouze na jeden jednoduchý, ale poutavý a nápaditý příběh. Kompozice novely je sevřená, dramatická, s překvapivým dějovým zvratem a závěrečnou pointou.

Kompozice: prostá, přísně chronologická kompozice, sevřená (nerozbíhá se), text není nijak formálně členěn. Vyprávění se vyznačuje působivou dynamičností, dramatičností, nejde jen o motivy neustálého pohybu (člun, ryba, zápas…), ale i celkový dojem z vyprávění, a je to právě onen výše zmíněný dojem věčného snažení a boje.Jazyk a styl: Autor se snaží o co největší jasnost, průzračnost vyjádření; jazyk je prostý, věcný, bez patosu. Místo vlastních nebo místních jmen volí obecná pojmenování: stařec, ryba, chlapec, žraloci apod. Umocňuje to vnímání příběhu coby symbolického podobenství. Hemingway odmítal shledávání skryté symboliky ve svém díle, říkal, že má živého nefalšovaného rybáře i chlapce a skutečné moře i rybu. Avšak navzdory jeho záměru příběh se symbolickým stal, symbolickou povahu nabyl.

Příběh je vyprávěn v er–formě. Stařec často oslovuje rybu, moře, ptáky, žraloky, rozmlouvá s nimi; mluví i sám se sebou, oslovuje svou hlavu, ruce, nohy. Pokud jde o řeč pronesenou nahlas, je zachycena klasickou přímou řečí. Pokud jde o řeč pronesenou jen v duchu, tj. vnitřní monolog, je zachycena nevlastní přímou řečí a včleněna do řeči autorské v pásmu vypravěče. Mezi pásmem vypravěče a pásmem postavy tedy není ostrá hranice, splývají, prolínají se. Vnitřní monolog zachycuje, co si stařec v duchu říká, o čem uvažuje, dokonce i jak vede v mysli dialog sám se sebou, odpovídá si, reaguje na své předchozí myšlenky, oslovuje svou hlavu, zraněnou ruku… Místy autor vkládá do textu španělská slova (v českém překladu jsou ponechána, slouží k oživení děje a obrazu prostředí).

Francis Scott Fitzgerald (1896 – 1940)

Bývá nazýván ,,autor džezového věku” – nemilosrdná kritická a psychologická sonda do života americké společnosti 20. - 30. let. Stal se mluvčím americké mládeže, která se stavěla proti pokryteckému světu dospělých. Je čtenářsky velmi oblíbený.

Velký Gatsby

Hlavní hrdina Gatsby je tajuplný boháč, který přitahuje newyorskou smetánku nákladným životem a honosnými večírky. Gatsby se snaží setkat s Daisy (manželka milionáře), která ho kdysi odmítla, protože nebyl dost bohatý. Během cesty Gatsbyho autem Daisy nedopatřením srazí ženu a ta zemře. Manžel té ženy hledá viníka a zastřelí Gatsbyho. Smetánka se od Gatsbyho distancuje, je pohřben jako osamělý člověk.

Témata, do kterých materiál patří