Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Východicka a základy světové kultury a literatury (2)

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (86.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Ovidius byl vynikající básník-novelista a básník-vypravěč, jeho vyprávění, byť rozsáhlé a monotematické, nepůsobí rozvlekle ani jednotvárně. Je to dáno jeho obdivuhodnou výmluvností s úsporností a přesností výrazu, pozorovacím talentem a jedinečnou schopností vcítit se do cizích osudů. Dokáže vystihnout rozmanité psychologické motivace a jemně propracovat vnitřní monology. Má smysl pro detail i pro celek, umí zvýraznit nejdůležitější detail (moment, gesto apod.). Vyprávění je plastické, názorné, živé, dynamické, barvité. (V mládí byl nadaným žákem řečnické školy, zřejmý je i vliv řecké tragédie, zejména Eurípida.)

Rozmanité formy a žánry - legendy, hrdinské mikroeposy, hymny, idyly, povídky, novely apod., střídají se prostá vyprávění, složité výklady, popisy, líčení, realistická drobnokresba, monology, lyrické pasáže, rétoricky vznešené, vybroušené pasáže, hymnické promluvy;

pestrý styl: příběhy jsou různé povahy, proto psány různými styly – vznešeně a s vážností, rozmarně a s lehkostí, střízlivě a věcně, pateticky a barvitě, někdy také s jemnou ironií;

jazyk: melodičnost, jazyková obratnost, záliba ve slovních hříčkách, básnická obraznost (často metafory aj.) a fantazie, barvitost, symbolika barev, čísel, zvířat apod.; psáno časoměrným veršem (časomírou), v překladu do češtiny využito k dosažení vznešenosti stylu archaických výrazů a tvarů.

Přehled obsahu: od počátečního chaosu ke stvoření světa a člověka, čtyři věky lidstva (zlatý, stříbrný, bronzový, železný), lidské plémě se v posledním věku zvrhlo, všude samý zločin, zkaženost, v báji Lykáón se proto Jupiter sám v lidské podobě přišel na svět podívat, navštívil také vladaře Lykáóna, ten chtěl vyzkoušet, zda jeho hostem je opravdu bůh, a předložil mu uvařené lidské maso; Jupiter ho ztrestal proměnou ve vlka a rozhodl se potopou zahubit vše smrtelné, Deukalión a jeho žena Pyrrha očistnou světovou potopu přežili (oba bez viny), na pokyn bohů házejí za sebe kameny, které se mění v nové lidstvo. Dále báje o bozích a hrdinech, (o zrození héroů, např. Heraklés aj.), cyklus o trojské válce, starořímské pověsti (o Aeneovi, Romulovi, Pythagorovi, Asklepiovi aj.) možná přece jen měly vycházet vstříc Augustovým obrodným snahám, končí Caesarovou proměnou v kometu (poněkud náhlý skok, Ovidius tím zřejmě chtěl oslavit Augusta, Caesarova adoptivního syna).

Další příklady bájí:

nymfa Dafné, odmítající Apollonovu lásku, se promění ve vavřín (podáno jako novela); inspirace: barokní sochař G.L. Bernini – Apollón a Dafné;

Pyramos a Thisbé – nešťastní milenci, žili v sousedních domech v Babylonu, při tajné noční schůzce Thisbé vyplašena lvicí, při útěku ztratila závoj, Pyramos ho našel zkrvavený ve stopách šelmy, pokládal Thisbé za mrtvou, vzal si život, Thisbé ho našla umírajícího a zvolila stejný osud (inspirace pro Shakespeara);

Témata, do kterých materiál patří