Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3A - Výchova

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (71.92 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

▪ biorytmus: někdo se učí ráno, jiný večer 
▪ úroveň poznání a intelektu: zjistit počáteční úroveň osoby, kterou vyučuji
▪ schopnosti a dovednosti člověka, volní a charakterové vlastnosti 

• genetická podmíněnost: je předmětem zájmu antropologie, lékařských věd, genetiky 

Prostředí− nepůsobí jednostranně
− jedinec ovlivňuje prostředí a prostředí ovlivňuje jedince
− rozeznáváme prostředí materiální a sociální − celá společnost, ekonomická vyspělost společnosti, kultura společnosti, převládající ideologie, náboženství, víra, 

politický systém, společenská etika 

3A

VÝCHOVA

Výchova− intencionální (přímá)

• bezprostřední působení pedagoga na jedince 
• základní prostředkem je vyučování 
• zejména působení škol 

− funkcionální (nepřímá)

• zejména organizované zájmové vzdělávání • zahrnuje celoživotní vzdělávání 
• respektuje prvek dobrovolnosti, demokratismu, zážitkovosti dětí, schopnost překonávat překážky 
• například média, internet 

Základní funkce výchovy

1) Příprava k sociálním rolím− přelom 20. a 21. století je potřeba, aby každý občan plnil své sociální role co nejkvalitněji 
− sociální role: student, rodič, spolupracovník, …
− Sociální role jedince:

• jedinec jako občan: každý občan plní své sociální úlohy ve vztahu k jiným občanům 
• jako pracovník: přední místo zaujímá role kvalifikovaného a úspěšného pracovníka 
• partnerská role: partnerství vyžaduje toleranci, pochopení, podporu
• rodičovská role: příprava na odpovědné rodičovství 
• účastník dopravy: chodec, pasažér, řidič, … 

2) rozvoj základních kvalit osobnosti− výchovu rozdělujeme:

• vzdělávání:

▪ proces záměrného a organizovaného osvojování poznatků, dovedností, postojů
▪ typicky je realizováno prostřednictvím vyučování 
▪ má své cíle, konkrétní obsahy 
▪ plní řadu funkcí: socializační, rozvíjející, … 
▪ výsledkem procesu je vzdělání 

Témata, do kterých materiál patří