3A - Výchova
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
▪ biorytmus: někdo se učí ráno, jiný večer
▪ úroveň poznání a intelektu: zjistit počáteční úroveň osoby, kterou vyučuji
▪ schopnosti a dovednosti člověka, volní a charakterové vlastnosti
• genetická podmíněnost: je předmětem zájmu antropologie, lékařských věd, genetiky
Prostředí− nepůsobí jednostranně
− jedinec ovlivňuje prostředí a prostředí ovlivňuje jedince
− rozeznáváme prostředí materiální a sociální − celá společnost, ekonomická vyspělost společnosti, kultura společnosti, převládající ideologie, náboženství, víra,
politický systém, společenská etika
3A
VÝCHOVA
Výchova− intencionální (přímá)
• bezprostřední působení pedagoga na jedince
• základní prostředkem je vyučování
• zejména působení škol
− funkcionální (nepřímá)
• zejména organizované zájmové vzdělávání • zahrnuje celoživotní vzdělávání
• respektuje prvek dobrovolnosti, demokratismu, zážitkovosti dětí, schopnost překonávat překážky
• například média, internet
Základní funkce výchovy
1) Příprava k sociálním rolím− přelom 20. a 21. století je potřeba, aby každý občan plnil své sociální role co nejkvalitněji
− sociální role: student, rodič, spolupracovník, …
− Sociální role jedince:
• jedinec jako občan: každý občan plní své sociální úlohy ve vztahu k jiným občanům
• jako pracovník: přední místo zaujímá role kvalifikovaného a úspěšného pracovníka
• partnerská role: partnerství vyžaduje toleranci, pochopení, podporu
• rodičovská role: příprava na odpovědné rodičovství
• účastník dopravy: chodec, pasažér, řidič, …
2) rozvoj základních kvalit osobnosti− výchovu rozdělujeme:
• vzdělávání:
▪ proces záměrného a organizovaného osvojování poznatků, dovedností, postojů
▪ typicky je realizováno prostřednictvím vyučování
▪ má své cíle, konkrétní obsahy
▪ plní řadu funkcí: socializační, rozvíjející, …
▪ výsledkem procesu je vzdělání