4A - Obecné rysy výchovy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
4A
OBECNÉ RYSY VÝCHOVY
− výchova je vždy konkrétní povahy a byla a je determinována (určena a vymezena)
− naše současná výchova je historicky podmíněný model, odpovídající podmínkách české demokratické společnosti
− výchovu chápeme jako jeden z význ. činitelů rozvoje společnost, vedle činitelů EKN, morálních a kulturních
− je nezbytně nutné uvědomovat si dělení výchovy dle míry intencionality na záměrnou a nezáměrnou
Rysy výchovy
1. Konkrétnost− Každá výchova probíhá v určité době, pro určitou společnost− Je podmíněna cíli společnost− Mezi společností a výchovou existuje přímá vazba
2. Permanentní charakter− znamená celoživotní rozvíjení osobnost jedince− do 20 let probíhá tzv. heteroedukace – výchova se uskutečňuje v rodině, ve škole = výchova druhým jedincem− po 20 letech probíhá tzv. autoedukace – sebevýchova v dospělosti
3. Univerzální charakter− Výchova není záležitostí jedné skupiny, ale dotýká se každého člena společnosti v určité životní situaci
− výchova je určená všem – zdravím, handicapovaným, nadaným
− Probíhá v rodině, ve škole, v mimoškolském zařízení, ve společenských organizacích
− Prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků
4. Mnohostranná orientace− Typický znak moderní výchovy− Zahrnuje přípravu jedince pro základní společenské role− Jedinec je veden všemi směry
5. Internacionalizace a globalizace− Výchova není uzavřená do hranic jednoho státu− Zahrnuje spolupráci mezi národy a státy celého světa v oblasti výchovy a vzdělávání
− Realizaci mezinárodních výměnných pobytů učitelů i studentů
− Tvorbu mezinárodních učebnic a studijních materiálů
− Mezinárodní vzdělávací a výchovné projekty (např. TEMPUS, ERASMUS, LEONARDO DA VINCI)
Výchovu jedince ovlivňují
Vnitřní podmínky− nutnost respektovat individuální tempo žáka − temperament ovlivňuje citové ladění, prožívání a reagování žáka
− je třeba respektovat rozdíly ve výkonových vlastnostech (schopnosti, dovednosti, vědomosti)
− uplatňují se rozdíly v motvaci žáků