6A - Problematika výchovných cílů
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
stanoveny ve školských zákonech a z části i v ústavách (platí jen pro školy)
Dělení výchovných cílů
1. individuální: je spatřován ve snaze o osobní rozvoj a uplatnění jedince
2. sociální: zapojení člověka do společnosti tak, aby byl schopen plnit své sociální funkce
3. obecný: je zastřešením jednotlivých specifických cílů, které se týkají konkrétních vědomostí, dovedností
4. materiální: orientují se na osvojení konkrétních vědomostí, dovedností potřebných k zvládnutí určitých
teoretických a praktických úkolů
5. formální: zaměřují se na rozvoj schop. člka, učeb. lát. se chápe jako prostředek formál. rozvoje vychovávaného
6. adaptační: vedou člověka k přizpůsobení se stávajícím podmínkám
7. anticipační: orientují výchovné působení k potřebám budoucnosti
8. teoretické: zaměřují se na vytvoření systému vědomostí
9. praktické: sledují rozvoj dovedností a návyků člověka tak, aby ve výchovném procesu byly stejnosměrně
zastoupeny jak teoretická, tak praktická část
10. autonomní: vycházejí od jedince a jsou produktem jeho potřeby a vůle
11. heteronomní: stanovují jiní činitelé (stát, skupina, vychovatel, rodiče, …)
6A
PROBLEMATIKA VÝCHOVNÝCH CÍLŮ
Struktura výchovných cílů− výchovné cíle tvoří rozvětvenou soustavu − jsou hierarchicky uspořádány (uspořádání nadřazenosti a podřízenosti)
− její ideál lze vyjádřit schematicky:
• ideál (nejobecnější cíl)
• obsah výchovy a vzdělávání
• složky výchovy
• institucionální cíle
• nejkonkrétnější požadavky
Názory na současné cíle výchovy− výchova by měla:
• odpovídat potřebám a výhledům demokratické společnosti
• dokázat najít svou úlohu v životě každého jedince i celé společnosti
• zaměřovat se na vnitřní podstatu, poznávat její základní prvky, vztahy a vývojové zákonitosti