Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




6A - Problematika výchovných cílů

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (72.57 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

stanoveny ve školských zákonech a z části i v ústavách (platí jen pro školy)

Dělení výchovných cílů

1. individuální: je spatřován ve snaze o osobní rozvoj a uplatnění jedince 
2. sociální: zapojení člověka do společnosti tak, aby byl schopen plnit své sociální funkce 
3. obecný: je zastřešením jednotlivých specifických cílů, které se týkají konkrétních vědomostí, dovedností
4. materiální: orientují se na osvojení konkrétních vědomostí, dovedností potřebných k zvládnutí určitých 

teoretických a praktických úkolů 

5. formální: zaměřují se na rozvoj schop. člka, učeb. lát. se chápe jako prostředek formál. rozvoje vychovávaného 
6. adaptační: vedou člověka k přizpůsobení se stávajícím podmínkám
7. anticipační: orientují výchovné působení k potřebám budoucnosti 
8. teoretické: zaměřují se na vytvoření systému vědomostí 
9. praktické: sledují rozvoj dovedností a návyků člověka tak, aby ve výchovném procesu byly stejnosměrně 

zastoupeny jak teoretická, tak praktická část 

10. autonomní: vycházejí od jedince a jsou produktem jeho potřeby a vůle 
11. heteronomní: stanovují jiní činitelé (stát, skupina, vychovatel, rodiče, …)

6A

PROBLEMATIKA VÝCHOVNÝCH CÍLŮ

Struktura výchovných cílů− výchovné cíle tvoří rozvětvenou soustavu − jsou hierarchicky uspořádány (uspořádání nadřazenosti a podřízenosti)
− její ideál lze vyjádřit schematicky:

• ideál (nejobecnější cíl)
• obsah výchovy a vzdělávání 
• složky výchovy
• institucionální cíle 
• nejkonkrétnější požadavky

Názory na současné cíle výchovy− výchova by měla:

• odpovídat potřebám a výhledům demokratické společnosti 
• dokázat najít svou úlohu v životě každého jedince i celé společnosti 
• zaměřovat se na vnitřní podstatu, poznávat její základní prvky, vztahy a vývojové zákonitosti 

Témata, do kterých materiál patří