6A - Problematika výchovných cílů
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
− rozvětvují se:
• vědy o výchově
• rozšiřují se různé formy pedagogického poradenství
• rozvíjí se školství pro mládež vyžadující zvláštní péči
− podporuje se rozvoj:
• myšlení, schopností, charakteru
• prodlužuje se školní docházka
• vyspělé země zavedly střední vzdělání
− kritika škol pro:
• svou zastaralost, jednostrannost
• nově se konkretizují výchovně vzdělávací cíle
Etapy výchovného procesu− heteronomní
− autonomní
− sociální konformita
Dělení etap výchovného procesu
1) etapa počáteční (vstupní) diagnózy
• vychovatel musí znát stav vychovávaného a okolnosti výchovy
• zjišťuje dosavadní úroveň vychovávaných, jejich dovednosti, schopnosti a zájmy
• zajímá se o psychický a fyzický stav, zdraví
• nezbytná pro vymezení cíle, obsahu a prostředků výchovného procesu
2) etapa pedagogické analýzy obsahu výchovy
• na obsahu závisí jeho výchovné využití
• vychovatel promýšlí postupy, vybírá metody, odhaduje problémy
3) etapa pedagogického projektování
• základem stanovení co nejkonkrétnějšího cíle co nejpřesnějším způsobem
• projektování založeno na znalosti aktuálního stavu vychovávaného • jasná představa toho, čeho chce pedagog dosáhnout – volba pomůcek, metod, forem
6A
PROBLEMATIKA VÝCHOVNÝCH CÍLŮ
4) etapa regulace učení žáka
• stojí v centru procesu výchovy a vzdělávání • intenzivní spolupráce učitele a žáka
• úvahy o tom, co bude žák dělat, jak to bude dělat, za jakým účelem, jakým způsobem, za jakých prostředků, za
jakého času
• žák musí vědět, co se po něm chce, k čemu má dospět a jaký čas a pomůcky k této činnosti má k dispozici
5) etapa výsledné pedagogické diagnózy
• ukazuje, do jaké míry bylo dosaženo stanovených cílů
• umožňuje měřit efektivitu výchovného procesu
• učiteli a žákům slouží jako zpětná vazba • nutná pro možnost formování žákovy osobnosti