6A - Problematika výchovných cílů
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Formy výchovy v jednotlivých vývojových etapách− struktura vnější uspořádání jevů a procesů ve výchově
− zorganizované prostředí, kde se může realizovat výuka například třída, pokoj, před školou
− hlavním cílem je všestranný rozvoj člověka − 4 formy výchovy:
• rodinná výchova
▪ výchova s cílem připravit mladou generaci na spořádaný rodinný život a na práci v nových spol. podmínkách
▪ spočívá v předávání zkušeností z generace na generaci:
◦ nezastupitelná
◦ přirozená výchova
◦ rodina plní roli výchovně vzdělávací
◦ poskytuje dítěti základy v oblasti výchovy
◦ rodiče jsou základní výchovní činitelé
◦ rodina spolupracuje i s ostatními výchovnými činiteli (škola, školka)
• školní výchova
▪ je institucionalizovaná edukace▪ specializovaná a profesionalizovaná instituce
▪ hlavním cílem je dosáhnout určitého vzdělání ▪ uplatňuje se řád a proporce▪ spadají sem prostředky výchovy: vyučování, mimovyučovací aktivity, vliv školního prostředí
• mimoškolní výchova
▪ výchova ve spol. organizacích, kult. institucích a prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků
▪ obohacuje o informace, emoce, zážitky, rozvoj osobnosti a dovednosti
▪ důraz kladen na samorozvoj
• sebevýchova (autoedukace)
▪ specifická forma pedagogické aktivity
▪ jedinec je sám iniciátorem a realizátorem výchovného procesu, to je automatizace
▪ závisí na správném poznání vlastních: schopností, zkušeností, vlastní zralost a nezralost
▪ na sebevýchově se podílí: sebeuvědomování, sebepoznání, sebehodnocení