7A - Pedagogické principy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• záměrné působení na jedince
• je třeba jasně stanovit konečné i dílčí cíle • tyto cíle dostatečně zdůvodnit (motivovat)
• cíle pro vychovávaného musí být jasné, splnitelné, musí mít pro něho smysl, mají navazovat na před. zkušenosti
• neujasnění vede ke ztrátě pedagogické práce, smyslu a významu
2. princip soustavnosti (systematičnosti)
• požadavek uspořádání veškerých vých. podmětů do logického systému odpovídajícímu PSY zákonitostem:
▪ vytvořit systém vyučovacích předmětů ▪ vybrat a systematizovat potřebné učivo – zajistit osvojování v logickém sledu – např. budu postupovat od
jednoduššího ke složitějšímu, od nejobecnějšího ke konkrétnímu
▪ zajistit pracovní režim školy ▪ dosáhnout systematického pracovního postupu ve výuce každého předmětu
• učivo je nutné přizpůsobit věku, stávajícím znalostem, obsahu a délce vyučování
7A
PEDAGOGICKÉ PRINCIPY A SEBEVÝCHOVA
3. princip aktivnosti
• samostatná činnost jedince musí být upřednostňována • cílem je aktivizovat poznávací, citové a volní procesy žáka
• je nutné žáka povzbuzovat vhodnou motivací • pedagog vede žáka k praktickému využívání získaných vědomostí a dovedností
• učitel vychází ze žákovy aktivity, přemýšlení, činností a zkušeností
• moderní pedagogika usiluje o rozvoj tvůrčího přístupu jedince ke skutečnosti:
▪ poznávání a pochopení reality, na základě dosaženého vzdělání ji měnit
▪ aktivita – samostatnost – tvořivost (kreativita)
4. princip názornosti
• nejznámější pedagogický princip
• je třeba vycházet ze smyslového pozorování jevů, předmětů skutečnosti a z jejich obrazů
• opírat se o dosavadní představy a zkušenosti vychovávaného jedince
• systematicky rozvíjet vnímání, pozorování a fantazii• J. A. Komenský považoval toto pravidlo za „zlaté pravidlo didaktiky“• princip názornosti má nezastupitelné místo při rozvíjení rozumových schopností zobecňování, abstraktního