Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




7A - Pedagogické principy

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (82.36 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

• záměrné působení na jedince
• je třeba jasně stanovit konečné i dílčí cíle • tyto cíle dostatečně zdůvodnit (motivovat) 
• cíle pro vychovávaného musí být jasné, splnitelné, musí mít pro něho smysl, mají navazovat na před. zkušenosti 
• neujasnění vede ke ztrátě pedagogické práce, smyslu a významu 

2. princip soustavnosti (systematičnosti)

• požadavek uspořádání veškerých vých. podmětů do logického systému odpovídajícímu PSY zákonitostem:

▪ vytvořit systém vyučovacích předmětů ▪ vybrat a systematizovat potřebné učivo – zajistit osvojování v logickém sledu – např. budu postupovat od 

jednoduššího ke složitějšímu, od nejobecnějšího ke konkrétnímu 

▪ zajistit pracovní režim školy ▪ dosáhnout systematického pracovního postupu ve výuce každého předmětu 

• učivo je nutné přizpůsobit věku, stávajícím znalostem, obsahu a délce vyučování 

7A

PEDAGOGICKÉ PRINCIPY A SEBEVÝCHOVA

3. princip aktivnosti

• samostatná činnost jedince musí být upřednostňována • cílem je aktivizovat poznávací, citové a volní procesy žáka 
• je nutné žáka povzbuzovat vhodnou motivací • pedagog vede žáka k praktickému využívání získaných vědomostí a dovedností 
• učitel vychází ze žákovy aktivity, přemýšlení, činností a zkušeností 
• moderní pedagogika usiluje o rozvoj tvůrčího přístupu jedince ke skutečnosti:

▪ poznávání a pochopení reality, na základě dosaženého vzdělání ji měnit 
▪ aktivita – samostatnost – tvořivost (kreativita)

4. princip názornosti

• nejznámější pedagogický princip 
• je třeba vycházet ze smyslového pozorování jevů, předmětů skutečnosti a z jejich obrazů
• opírat se o dosavadní představy a zkušenosti vychovávaného jedince 
• systematicky rozvíjet vnímání, pozorování a fantazii• J. A. Komenský považoval toto pravidlo za „zlaté pravidlo didaktiky“• princip názornosti má nezastupitelné místo při rozvíjení rozumových schopností zobecňování, abstraktního 

Témata, do kterých materiál patří