7A - Pedagogické principy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Význam sebevýchovy− dvojí:
• užší: formování postojů a zájmů
• širší: sebevzdělávání (vědomosti, dovednosti, návyky)
7A
PEDAGOGICKÉ PRINCIPY A SEBEVÝCHOVA
Koncepce sebevýchovy− sebevzdělání: rozvoj vědomostí, dovedností, návyků a schopností
− sebevýchova v užším smyslu: rozvoj postojů jednotlivce ke skutečnosti, rozvoj zájmů, potřeb
− cílová orientace: prioritní cíle individuální a autonomní (samovolný)
− obsahová stránka: rozvoj jedince pro jednotlivé sociální role, rozvoj základních osobnostních kvalit
Předpoklady sebevýchovy− motivace, potřeby a zájmy jedince: v rovnováze se spol. potřebami a zájmy → automotivace jedinec je motivován
podněty ze školy
− schopnost autodiagnostiky: jedinec je schopen zhodnotit vlastní stupeň rozvoje, posoudit dosažené klady i
nedostatky, jedincova kritičnost i sebekritičnost
− schopnost koncipovat svůj vlastní názor: týká se plánování, stanovení cíle → je možná, pokud jsou k dispozici takové
prostředky, které ji jedinci umožní (literatura knižní i časopisecká, technické prostředky)
− konzultativní a poradenská služby:
• v určitých okamžicích mohou nastat potíže, bezradnost – jedinec by se měl mít možnost v těchto okamžicích
poradit, požádat o pomoc, najít řešení (škola, učitel, rodič)
• významnou roli sehrávají konzultační a poradenská služba například při vzdělávacích a kulturních zařízeních,
profesní poradny, právní, zdravotnické
− možnost uplatnění dosahovaných výsledků: formy společenského uplatnění sebevýchovou dosažených výsledků
(přehlídky, výstavy, soutěže, kroužky)
Heteroedukace
− výchova a vzdělávání jedince druhými osobami− měla by pro autoedukaci vytvářet vhodné předpoklady a podmínky