7A - Pedagogické principy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
9. princip emocionálnosti
• požadavek probouzet v pedagogickém procesu citové prožitky u žáků (především pozitivní), opírat se o ně,
udržovat stále radostnou atmosféru – zvyšuje výkon, zlepšuje výsledky práce, snižuje pocit únavy
• žáci by měli mít radost, že něco nového poznávají
10. princip všestrannosti
• požadavek, aby pedagog při výchovné práci měl stále ohled na hlavní úkoly všech složek výchovy • působení na všechny složky osobnosti žáka• propojení praxe, duševní a fyzické stránky
• cíl: všestranný rozvoj žáka
Rozvíjející pedagogické principy− princip propojení školy se životem
− princip úcty ke každému člověku
− princip jednotného výchovného působení
− princip vědeckosti
− princip individuálnosti
− princip zpětné vazby
− princip propojení teorie s praxí
Aplikace pedagogických principů− uplatňují se v celém výchovně – vzdělávacím procesu → oblasti:
• koncipování a plánování vých.-vzděl. činn.: z PED principů vyplývají požadavky na učeb. plány, osnovy, učebnice
• při organizačním, materiálním a personálním zabezpečení výchovně-vzdělávací činnosti: organizace výchovy a
vzdělávání v jednotlivých institucích, příprava učitelů, materiální prostředí
• pedagogické principy se však prosazují především v praxi → ne vždy se je daří realizovat
− pedagogické principy jsou nástrojem objektivního posouzení výsledků výchovy, k posouzení práce každého
pedagoga či výchovné instituce
SEBEVÝCHOVA (AUTOEDUKACE)
− Sebevýchovu definujeme jako cílevědomý systematický proces formování vlastní osobnosti člověka − Sebevýchova závisí na správném poznání vlastních schopností, zkušeností, předností a nedostatků v rysech
osobnosti, na vlastní zralosti či nezralosti
− Jedinec se sám stává iniciátorem a realizátorem výchovně vzdělávacího procesu
− Prvky autoedukace lze vhodně aplikovat ve školním věku