7A - Pedagogické principy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
myšlení, rozvoj obrazotvornosti
• uplatnění názornosti v praxi: sledování filmu, televize, …
• požadavky pro vyučování:
▪ opírat proces učení o bezprostřední názor
▪ systematicky rozvíjet schopnosti žáků
▪ již J. A. Komenský postupoval od názornosti k pravidlu a poté k praktickému využití poznatků
5. princip uvědomělosti
• učivo se má ve vědomí žáka odrážet ve formě představ, přesných pojmů, úsudků
• zkoumané jevy musí žáci promýšlet a na základě srovnání, analýzy, syntézy, dedukce mají postupně
zaznamenávat jejich souvislosti, zákonitosti a vystihovat jejich podstatu
• získané vědomosti pak správně vyjadřovat i jazykově
• žák má pochopit úlohu získaných vědomostí, dovedností a správně jich v praxi užívat
• tento princip požaduje, aby žák učivu a požadavkům rozuměl, chápal jejich smysl a ztotožňoval se s nimi
6. princip trvalosti
• tento princip vyžaduje, aby se osvojené vědomosti, dovednosti a postoje staly trvalou součástí života jedince,
aby se trvale uchovaly v paměti
• v praxi je často podmiňováno pouze opakováním a procvičováním učiva• platí: přiměřené pracovní tempo, vhodný výběr učiva (rozlišit podstatné od méně podstatného)
7. princip přiměřenosti:
• požadavek, aby obsah, formy a metody výchovy byly v souladu s věkovou vyspělostí a dosavadní úrovní jedince
• požadavek individuálního přístupu• základní pravidlo tohoto principu:
▪ od blízkého ke vzdálenému
▪ od známého k neznámému
▪ od konkrétního k abstraktnímu
▪ od snadného a jednoduchého k obtížnějšímu a složitějšímu
7A
PEDAGOGICKÉ PRINCIPY A SEBEVÝCHOVA
8. princip jednotnosti
• jednota v požadavcích a přístupech všech, kdo se na výchově podílí (např. všech učitelů ve škole)
• v rodině je zapotřebí jistého souladu mezi oběma rodiči • jde o spolupráci mezi vychovateli, učiteli a rodiči, organizacemi a institucemi