8A - Metody pedagogiky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• obsahovat jen podstatné informace• respektovat dosavadní znalosti dětí a žáků a přizpůsobit vysvětlení problému jejich zvláštnostem
• podáno trpělivě a přesvědčivě
− nedostatky vysvětlování: hlavním nedostatkem je malá angažovanost posluchačů
8A
METODY PEDAGOGIKY
Metoda vysvětlení ve výchově− podstata vysvětlení je v objasnění podstatných souvislostí chování a jednání
− vysvětlení vede k pochopení příčiny následků, pochopení pravidel, citovému ztotožnění dítěte s požadavkem
− vysvětlení musí být dítěti přístupné a srozumitelné, musí být použito v pravou chvíli a ve správné míře
Metoda kladení požadavků− ve výchově při uplatnění této metody platí:
• pokud na vychovávaného klademe požadavek, je potřeba zajistit, aby jej přijal a uvědomil si, jaký význam má
• je důležitá kontrola splnění požadavku, popřípadě odměna či trest
• kladení požadavků je nutné přizpůsobit věku dítěte• požadavek může být různě formulován (prosba, přání, rada, pokyn, návod, rozkaz, výstraha)
• při vyslovení požadavku je třeba mít na zřeteli přiměřenost, stručnost, srozumitelnost
• převažovat musí kladné požadavky• podstata metody přesvědčování ve výchově:
▪ důraz je kladen na osobu vychovávajícího
▪ při přesvědčování je nutné nalézt argumenty (vědecké, právní)
▪ uvádět příklady pro doložení svých tvrzení, motivovat
Metoda příkladu ve výchově− převzetí určitých vzorců v jednání a chování
− východiskem metody je tendence dítěte k napodobování − podstatou nápodoby je učení se podle přiloženého vzoru
− příkladem chování jsou dítěti rodiče, sourozenci, pedagog, vrstevníci
− musí převažovat příklady kladné, které vedou k nápodobě
− záporné příklady lze použít tehdy, které mohou posilovat zábrany