8A - Metody pedagogiky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
▪ sociální odměna
◦ souhlasný úsměv, pohlazení, políbení
◦ u malých dětí je největší odměna, když mohou pro nás vykonat nějakou drobnou službu
▪ věcná odměna
◦ používáme střídmě, aby to nenabylo charakteru placené služby
◦ zejména u menších dětí lze použít například obrázek po nějakém zákroku u zubaře apod.
− prosba a rada
• jemná forma pedagogického působení
• dítě má možnost volby • lépe přijímána než rozkaz, zvláště u dospívajících děti
• například při hře, hygieně
• důležitý je laskavý tón
Inscenační metoda− založená na tom, že žáci převezmou určené role v divadelním smyslu slova a pak sehrávají situace, do kterých se
postavy dostávají – navozují se modelové situace (řešení určitých problémů)
− zdokonalují se tím mezilidské vztahy − důležitá je diskuze, která probíhá při přípravě hraní rolí a následně forma rozhovoru
8A
METODY PEDAGOGIKY
Vyučovací metody− určují cestu k naplňování cílů vyučování − existuje mnoho vyučovacích metod
− jednotlivé metody se mohou od sebe lišit, jiné si mohou být podobné
− metoda přepokládá:
• stanovení cíle
• činnosti odpovídající cíli
• adekvátní prostředky
• dosažený cíl
− kritéria pro volbu vyučovacích metod:
• cíle a úkoly výuky
• obsah a metody daného oboru a vyučovacího předmětu
• učební možnosti a předpoklady žáků (věk, připravenost – předchozí znalosti)
• teoretická a praktická příprava
• osobní vlastnosti učitelů
• zvláštností vnějších podmínek – prostředí (čas, pomůcky, atmosféra)
− dělení metod: podle pramene poznání, stupně aktivity, myšlenkové operace, samostatnost žáků
Konkrétní metody pedagogiky
Pozorování− pozorujeme celkové chování− jedná se o cílevědomé a plánovité sledování pedagogického procesu v přirozených podmínkách
− místo: mimoškolní výchovná práce, mimoškolská výchovná instituce, rodina
− předmětem: jedinec a skupina
− předpokladem: jasně stanovený cíl, plán, metodika pozorování
− fáze: