Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8A - Metody pedagogiky

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (78.52 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

▪ sociální odměna

◦ souhlasný úsměv, pohlazení, políbení 
◦ u malých dětí je největší odměna, když mohou pro nás vykonat nějakou drobnou službu 

▪ věcná odměna

◦ používáme střídmě, aby to nenabylo charakteru placené služby 
◦ zejména u menších dětí lze použít například obrázek po nějakém zákroku u zubaře apod.

− prosba a rada

• jemná forma pedagogického působení
• dítě má možnost volby • lépe přijímána než rozkaz, zvláště u dospívajících děti 
• například při hře, hygieně 
• důležitý je laskavý tón

Inscenační metoda− založená na tom, že žáci převezmou určené role v divadelním smyslu slova a pak sehrávají situace, do kterých se 

postavy dostávají – navozují se modelové situace (řešení určitých problémů)

− zdokonalují se tím mezilidské vztahy − důležitá je diskuze, která probíhá při přípravě hraní rolí a následně forma rozhovoru  

8A

METODY PEDAGOGIKY

Vyučovací metody− určují cestu k naplňování cílů vyučování − existuje mnoho vyučovacích metod
− jednotlivé metody se mohou od sebe lišit, jiné si mohou být podobné 
− metoda přepokládá:

• stanovení cíle
• činnosti odpovídající cíli 
• adekvátní prostředky
• dosažený cíl 

− kritéria pro volbu vyučovacích metod:

• cíle a úkoly výuky 
• obsah a metody daného oboru a vyučovacího předmětu 
• učební možnosti a předpoklady žáků (věk, připravenost – předchozí znalosti)
• teoretická a praktická příprava
• osobní vlastnosti učitelů 
• zvláštností vnějších podmínek – prostředí (čas, pomůcky, atmosféra) 

− dělení metod: podle pramene poznání, stupně aktivity, myšlenkové operace, samostatnost žáků

Konkrétní metody pedagogiky

Pozorování− pozorujeme celkové chování− jedná se o cílevědomé a plánovité sledování pedagogického procesu v přirozených podmínkách 
− místo: mimoškolní výchovná práce, mimoškolská výchovná instituce, rodina
− předmětem: jedinec a skupina 
− předpokladem: jasně stanovený cíl, plán, metodika pozorování 
− fáze:

Témata, do kterých materiál patří