8A - Metody pedagogiky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Metoda hodnocení− zahrnuje metody pochvaly a trestu – nejčastější výchovná metoda
− pozor: při jejich používání je nutná velká dávka opatrnosti, aby neúměrné odměny a tresty nepůsobily proti našemu
výchovnému záměru
− pochvala
• metoda vyvolávající kladný citový zážitek, posiluje sebevědomí, vyvolává iniciativu, tvořivost
• může mít mnoho podob například souhlas s chováním dítěte, vyjádříme pohledem, pohlazením, slovem,
materiální odměnou – pozor na přiměřenost odměn (neadekvátní snižují snahu žáků)
− trest
• ve vyučování: metoda vyvolávající negativní citový zážitek
• ve výchově: metoda, kterou potlačujeme nesprávné jednání dítěte
• trest musí být adekvátní přestupku
• porušuje-li opakovaně dítě pravidla, použijeme trest jako nejkrajnější výchovnou metodu • většinou ho použijeme k okamžitému zastavení nežádoucího chování nebo posilování zábran
• platí že: při uplatňování trestů i odměn je důležité dodržovat individuálního přístupu, přiměřenosti,
spravedlnosti, dítě musí zejména trest chápat
8A
METODY PEDAGOGIKY
• druhy trestů:
▪ sociální trest:
◦ projev nesouhlasu mimikou, pohrožením, zvýšením hlasu, domluvou, …
◦ nikdy nepoužíváme zesměšňování
▪ předmětný trest:
◦ odnětí hračky, zákaz sledování televize
◦ nikdy neodebíráme jídlo, oblečení
▪ tělesný trest: nepoužíváme
• zásady při používání trestů:
▪ netrestáme často
▪ trestáme s rozvahou
▪ míra trestu musí zodpovídat závažnosti provinění
▪ nesmějí být kruté, vyvolávat strach
▪ netrestáme prací
▪ dítě musí vědět proč je trestáno
▪ po potrestání obnovíme normální vztahy
− odměna
• odměnou kladné chování posilujeme • druhy odměn:
▪ slovní odměna
◦ souhlas, uznání, pochvala
◦ vede ke spokojenosti, radosti, zvyšuje sebevědomí
◦ motivuje zvláště u dětí zakřiknutých, nerozhodných