Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8A - Metody pedagogiky

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (78.52 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

• dokumentace pedagogických jevů: magnetofon, fotografie, film 
• rozbor pedagogických jevů: získaných materiálů 
• zobecňování: vysloveny zákonitosti, principy, pravidla 

− znaky vědeckého pozorování:

• plánovité, systematické, přesné záznamy 
• metoda sebepozorování: výpovědi o vlastních zážitcích 
• pozorování druhých osob, musí být: objektivní, cílevědomé, důkladné, podrobné

− nejčastější chyby v posuzování:

• haló efekt: hodnotíme druhého podle výrazného znaku osobnosti, který pozorujeme 
• logická chyba: hodnotíme podle toho, jak se nám to jeví „logické“
• efekt shovívavosti, chyba mírnosti: hodnotíme lépe lidi, ke kterým máme dobrý vztah
• předsudky: podvědomé postoje vůči pohlaví, rase, národnosti 

8A

METODY PEDAGOGIKY

Rozhovor− verbální komunikace v podobě otázek a odpovědí dvou nebo více osob na dané výchovně-vzdělávací téma, které je 

zaměřeno na stanovený cíl

− jádrem rozhovoru je dvoustranná komunikace, výměna zkušeností a hledání odpovědí na otázky
− základními prvky rozhovoru jsou otázky a odpovědi− účelem rozhovoru je dozvědět se něco o tom, s kým mluvíme, o jeho povaze, postojích, názorech, prožívání, o 

citových vazbách, zálibách 

− na počátku rozhovoru je důležité vytvořit ovzduší důvěry a uvolnění − druhy rozhovoru: individuální, skupinový, řízený, volný
− diagnostický rozhovor (interview):

• podstata: jedna osoba se táže, druhá odpovídá – respondent 
• na základě promýšlených otázek získává psycholog poznatky, které potřebuje k řešení psychologického problému,

pro vyhodnocení potřebuje psycholog zápis nebo záznam na kazetě 

Dotazník (anketa)− shromažďování informací prostřednictvím dotazování osob − odpovědi na otázky v písemné formě, metoda hromadného získávání údajů 
− objektivnost získaných výsledků závisí na formulaci otázek, výběru respondentů a způsobů zadávání dotazníků 
− výhoda: umožňuje podchytit velký počet případů a zpracovávat výsledky
− problém: věrohodnost odpovědí osob, s nimiž nemáme osobní kontakt 
− druhy otázek:

Témata, do kterých materiál patří