8A - Metody pedagogiky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• dokumentace pedagogických jevů: magnetofon, fotografie, film
• rozbor pedagogických jevů: získaných materiálů
• zobecňování: vysloveny zákonitosti, principy, pravidla
− znaky vědeckého pozorování:
• plánovité, systematické, přesné záznamy
• metoda sebepozorování: výpovědi o vlastních zážitcích
• pozorování druhých osob, musí být: objektivní, cílevědomé, důkladné, podrobné
− nejčastější chyby v posuzování:
• haló efekt: hodnotíme druhého podle výrazného znaku osobnosti, který pozorujeme
• logická chyba: hodnotíme podle toho, jak se nám to jeví „logické“
• efekt shovívavosti, chyba mírnosti: hodnotíme lépe lidi, ke kterým máme dobrý vztah
• předsudky: podvědomé postoje vůči pohlaví, rase, národnosti
8A
METODY PEDAGOGIKY
Rozhovor− verbální komunikace v podobě otázek a odpovědí dvou nebo více osob na dané výchovně-vzdělávací téma, které je
zaměřeno na stanovený cíl
− jádrem rozhovoru je dvoustranná komunikace, výměna zkušeností a hledání odpovědí na otázky
− základními prvky rozhovoru jsou otázky a odpovědi− účelem rozhovoru je dozvědět se něco o tom, s kým mluvíme, o jeho povaze, postojích, názorech, prožívání, o
citových vazbách, zálibách
− na počátku rozhovoru je důležité vytvořit ovzduší důvěry a uvolnění − druhy rozhovoru: individuální, skupinový, řízený, volný
− diagnostický rozhovor (interview):
• podstata: jedna osoba se táže, druhá odpovídá – respondent
• na základě promýšlených otázek získává psycholog poznatky, které potřebuje k řešení psychologického problému,
pro vyhodnocení potřebuje psycholog zápis nebo záznam na kazetě
Dotazník (anketa)− shromažďování informací prostřednictvím dotazování osob − odpovědi na otázky v písemné formě, metoda hromadného získávání údajů
− objektivnost získaných výsledků závisí na formulaci otázek, výběru respondentů a způsobů zadávání dotazníků
− výhoda: umožňuje podchytit velký počet případů a zpracovávat výsledky
− problém: věrohodnost odpovědí osob, s nimiž nemáme osobní kontakt
− druhy otázek: