Vypracované otázky zkoušení - 1. pololetí
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
BCG matice
-
hvězdy – nejlépe prodávané produkty
-
otazníky – produkty, které nevíme, jestli se budou prodávat
-
dojné krávy – produkt, ze kterého se pořád čerpá i když už je dlouho na trhu
-
psi – produkty, které budou končit
ŠKODA
-
hvězdy – Kodiaq, Scala
-
otazníky – elektromobil
-
dojné krávy – Octavia
-
psi - Octavia
Segmentace – targeting – positioning
SEGMENTACE
=rozdělení trhu na menší, stejnorodé části (segmenty), tvořené spotřebiteli se stejnými požadavky, potřebami, chováním, názory, preferencemi, možnostmi
Cíl: poznat strukturu daného trhu na který chce organizace umístit svůj výrobek nebo službu. Trh se dělí do podle nějakého hlediska homogenních skupin zákazníků
Průzkum trhu – vytváří se segmentační kritéria - předchozí metody!
Profilování segmentů – zákazníci jsou rozdělování podle segmentačních kritérií do relativně homogenních skupin. Určení velikosti segmentů a vytvoření jejich profilů
Výběr cílového segmentu (targeting) – organizace si zvolí ten segment nebo segmenty trhu, na kterých pro ni má smysl operovat
Kritéria segmentace spotřebních trhů
-
demografie (pohlaví, věk)
-
geografie (oblast, město vs. vesnice)
-
socio-ekonomické (životní úroveň, výše příjmů)
-
behaviorální (postoje k nákupu apod)
-
psychologická (např. životní styl)
-
Podmínky pro výběr segmentu
-
Měřitelný
-
Přístupný
-
Dostatečně velký
-
Rozlišitelný
-
Akce schopný
TARGETING
Jde o výběr cílových segmentů trhu na základě provedené segmentace. Tyto segmenty by měly být pro podnikání ty nejatraktivnější, max tak 3-5 segmentů
Kritéria pro výběr:
-
Velikost segmentu - počet potenciálních zákazníků
-
Růstový potenciál segmentu - prognóza vývoje počtu zákazníků v budoucnu
-
Atraktivita segmentu - finanční možnosti potenciálních zákazníků, hrozba vstupu konkurentů, možnost substitutů, cena komplementů apod.
POSITIONING
Positioning lze doslova přeložit jako umísťování. Jde o vytváření vjemů, názorů a postojů v myslích zákazníků spojených se značkou podniku (organizace) nebo jeho výrobků či služeb.
-
Volvo - "Dokud nebudou silnice stavěny jako vozy VOLVO, uděláte nejlépe, pokud si jeden z našich automobilů pořídíte"…
-
Volkswagen a jeho minimalisticky jednoduchý slogan: „Das Auto“
Lze tedy mluvit o umisťování informací do mysli zákazníků a vyvolání žádoucích psychických procesů a obsahů spojených s kvalitou značky, cenou, užitkem, image a podobně.
Pro kvalitní positioning lze použít prvky MM
Strategii positioningu je potřeba čas od času měnit – rozvíjet a adaptovat na stále se měnící tržní prostředí
3 TYPOLOGICKÉ PŘÍKLADY SPOTŘEBITELE
Marketingový mix
Marketingový mix - 4C
-
Zatímco my máme marketingový mix 4P, který je posuzován z pohledu firmy, existuje zde pohled i z druhé strany resp. ze strany spotřebitele. Ze strany spotřebitele to nazýváme 4C.
-
Customer solution - řešení potřeb zákazníka (odpovídá Product ze 4P)
-
Cost - náklady vzniklé zákazníkovi (odpovídá Price ze 4P)
-
Convenience (Channel) - dostupnost řešení (odpovídá Place ze 4P)
-
Communication - komunikace (odpovídá Promotion ze 4P)
-
Při tvorbě marketingové strategie musíme nejdříve myslet na to, jak to vypadá z pohledu zákazníka a až potom strategii uzpůsobit dle firmy. 4C je velmi podobné CRM