Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vypracované otázky zkoušení - 1. pololetí

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (9.97 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

BCG matice

  • hvězdy – nejlépe prodávané produkty

  • otazníky – produkty, které nevíme, jestli se budou prodávat

  • dojné krávy – produkt, ze kterého se pořád čerpá i když už je dlouho na trhu

  • psi – produkty, které budou končit

ŠKODA

  • hvězdy – Kodiaq, Scala

  • otazníky – elektromobil

  • dojné krávy – Octavia

  • psi - Octavia

Segmentace – targeting – positioning

SEGMENTACE

  • =rozdělení trhu na menší, stejnorodé části (segmenty), tvořené spotřebiteli se stejnými požadavky, potřebami, chováním, názory, preferencemi, možnostmi​

  • Cíl: poznat strukturu daného trhu na který chce organizace umístit svůj výrobek nebo službu. Trh se dělí do podle nějakého hlediska homogenních skupin zákazníků

  • Průzkum trhu – vytváří se segmentační kritéria - předchozí metody!​

  • Profilování segmentů – zákazníci jsou rozdělování podle segmentačních kritérií do relativně homogenních skupin. Určení velikosti segmentů a vytvoření jejich profilů​

  • Výběr cílového segmentu (targeting) – organizace si zvolí ten segment nebo segmenty trhu, na kterých pro ni má smysl operovat​

  • Kritéria segmentace spotřebních trhů

  • demografie (pohlaví, věk)​

  • geografie (oblast, město vs. vesnice)​

  • socio-ekonomické (životní úroveň, výše příjmů)​

  • behaviorální (postoje k nákupu apod)​

  • psychologická (např. životní styl)​

  • Podmínky pro výběr segmentu

  • Měřitelný​

  • Přístupný​

  • Dostatečně velký​

  • Rozlišitelný​

  • Akce schopný​

TARGETING

  • Jde o výběr cílových segmentů trhu na základě provedené segmentace. Tyto segmenty by měly být pro podnikání ty nejatraktivnější, max tak 3-5 segmentů

  • Kritéria pro výběr:​

  • Velikost segmentu - počet potenciálních zákazníků​

  • Růstový potenciál segmentu - prognóza vývoje počtu zákazníků v budoucnu​

  • Atraktivita segmentu - finanční možnosti potenciálních zákazníků, hrozba vstupu konkurentů, možnost substitutů, cena komplementů apod.

POSITIONING

  • Positioning lze doslova přeložit jako umísťování. Jde o vytváření vjemů, názorů a postojů v myslích zákazníků spojených se značkou podniku (organizace) nebo jeho výrobků či služeb.

  • Volvo - "Dokud nebudou silnice stavěny jako vozy VOLVO, uděláte nejlépe, pokud si jeden z našich automobilů pořídíte"…​

  • Volkswagen a jeho minimalisticky jednoduchý slogan: „Das Auto“​

  • Lze tedy mluvit o umisťování informací do mysli zákazníků a vyvolání žádoucích psychických procesů a obsahů spojených s kvalitou značky, cenou, užitkem, image a podobně.

  • Pro kvalitní positioning lze použít prvky MM​

  • Strategii positioningu je potřeba čas od času měnit – rozvíjet a adaptovat na stále se měnící tržní prostředí​

  • 3 TYPOLOGICKÉ PŘÍKLADY SPOTŘEBITELE

Marketingový mix

Marketingový mix - 4C

  • Zatímco my máme marketingový mix 4P, který je posuzován z pohledu firmy, existuje zde pohled i z druhé strany resp. ze strany spotřebitele. Ze strany spotřebitele to nazýváme 4C.​

  • Customer solution - řešení potřeb zákazníka (odpovídá Product ze 4P)​

  • Cost - náklady vzniklé zákazníkovi (odpovídá Price ze 4P)​

  • Convenience (Channel) - dostupnost řešení (odpovídá Place ze 4P)​

  • Communication - komunikace (odpovídá Promotion ze 4P)​

  • Při tvorbě marketingové strategie musíme nejdříve myslet na to, jak to vypadá z pohledu zákazníka a až potom strategii uzpůsobit dle firmy. 4C je velmi podobné CRM

Témata, do kterých materiál patří